צילומי רנטגן דיגיטליים

כמעט בלתי אפשרי לדמיין את העיסוק ברפואת שיניים ללא טכנולוגיית הרנטגן (רדיוגרפיה).

צילומי רנטגן מאפשרים לרופאי שיניים לאבחן ולטפל בבעיות שאינן נראות לעין בלתי מזוינת, כולל עששת מוקדמת, מחלות חניכיים, מורסות וגידולים חריגים.

אין עוררין כי מאז שטכנולוגיית הרנטגן נכנסה לשימוש לראשונה לפני למעלה ממאה שנה, כלי האבחון הזה מנע סבל בהיקף בל יתואר והציל אינספור שיניים.

כעת, תודות לזמינות של צילומי רנטגן דיגיטליים הטכנולוגיה הפכה לבטוחה ואף מועילה יותר.

במאמר שלפניכם נסביר כיצד צילומי רנטגן דיגיטליים עובדים, נמנה את יתרונות השיטה, ונדון ברמת בטיחותה.

 

מה זה צילום רנטגן?

צילום רנטגן הינו צילום רדיוגרפי, אשר מבוצע באמצעות קרני רנטגן.

בזכות יכולת החדירה הגבוהה של קרני הרנטגן, ניתן לראות בצילום שיקוף ברור של עצמים צפופים כמו מתכות ועצמות, ורקמות רכות יותר מאפשרות לקרינה לעבור דרכן כמעט ללא בליעה.

 

מדוע צילומי רנטגן נחוצים?

צילומי רנטגן לשיניים הם חיוניים ככלי מונע ואבחוני, וחושפים מידע חשוב שלא נראה לעין במהלך בדיקת שיניים רגילה.

הם מאפשרים לנו להתבונן במתרחש בין השיניים ומתחת לחניכיים, ואז להשתמש במידע זה בכדי לאתר בבירור ובמדויק בעיות שיניים נסתרות וליצור תוכנית טיפול מדויקת. ללא צילומי רנטגן, בעיות בפה ובלסת עשויות להישאר לא מאובחנות ולא לקבל טיפול הולם.

 

אילו סוגי בעיות שיניים וחניכיים נחשפים בצילום רנטגן?

בין היתר, צילומי שיניים עשויים לחשוף:

  1. מורסות או ציסטות
  2. אובדן עצם
  3. גידולים סרטניים ולא סרטניים
  4. ריקבון בין השיניים
  5. חריגות התפתחותיות
  6. מנחי שיניים ושורש לא תקינים
  7. בעיות בתוך השן או מתחת לקו החניכיים


איתור וטיפול בבעיות שיניים בשלב מוקדם עשוי לחסוך למטופל זמן, כסף, אי נוחות מיותרת – ואף אובדן שיניים!

 

צילומי רנטגן דיגיטליים – איך זה עובד?

רדיוגרפיה דיגיטלית (המכונה רנטגן דיגיטלי) משתמשת בחיישן אלקטרוני במקום בלוח צילום מסורתי לרנטגן בכדי לצלם תמונות רנטגן. התמונות הדיגיטליות מאוחסנות ישירות על המחשב.

בהקשר של צילומי שיניים, טכנולוגיית רנטגן דיגיטלית משתמשת בחיישן אלקטרוני קטן המונח בפה בכדי לצלם תמונה, אותה ניתן להעלות באופן מיידי על גבי מסך מחשב.

צילומי הרנטגן הדיגיטליים מציעים שלל יתרונות על פני צילומי הרנטגן המסורתיים, הדורשים עיבוד כימי. והכי חשוב, הם מצמצמים את כמות החשיפה לקרינה למטופל בכ – 90%. 

 

היתרונות של צילומי שיניים דיגיטליים

לצילומי רנטגן דיגיטליים במינון נמוך יש מספר יתרונות לרופאי שיניים ומטופלים כאחד. אלו כוללים:

  1. צילומי רנטגן דיגיטליים מפחיתים את חשיפת הקרינה של המטופלים בשיעור של עד 90 אחוז לעומת רמת החשיפה בצילומי שיניים בטכנולוגיית הרנטגן המסורתית.
  2. רופא השיניים יכול להציג את התמונות באופן מיידי למטופל על גבי מסך המחשב, ואף להגדיל אותן, מה שמאפשר לאתר בעיות בקלות רבה יותר ולהציג אותן בפני המטופל או קולגות.
  3. צילומי רנטגן דיגיטליים אינם מצריכים תהליכי עיבוד כימיים, ובכך מבטלים את הצורך להיפטר משאריות פסולת וכימיקלים מזיקים לסביבה.
  4. אפשר לקבל מידע נוסף מצילומי רנטגן דיגיטליים מכיוון שהם חדים יותר וניתן לשפר אותם במספר דרכים. ניתן להגדיל או לצמצם את הניגודיות, וניתן להגדיל אזורים ספציפיים בתמונה. אפשר אפילו להשוות על גבי מסך המחשב בין הצילומים העדכניים לצילומים הקודמים של המטופל, מה שהופך את השינויים הקטנים ביותר במבנה השיניים שלו לברי איתור קל יותר.
  5. צילומי רנטגן דיגיטליים הם קלים לשיתוף ואחסון, ומספקים עזר חזותי טוב יותר עבור המטופל, שמאפשר לו להבין מהן אפשרויות הטיפול שעומדות לרשותו. ניתן לשלוח אותם בדואר אלקטרוני למיקומים שונים והסיכוי לכך שיאבדו קטנים ביותר.

 

האם צילומי שיניים דיגיטליים הם בטוחים?

כולנו חשופים לקרינה טבעית בסביבתנו. מחקרים הראו כי חשיפת הקרינה מצילומי רנטגן דנטליים מסורתיים היא בערך 1/100 מכמות הקרינה אליה אנשים נחשפים ממקורות טבעיים בכל שנה.

יתר על כן, קרני רנטגן דיגיטליות מייצרות קרינה של עד 90% פחות בהשוואה לצילומי שיניים מסורתיים.

לא רק שצילומי הרנטגן הדיגיטליים טובים יותר לבריאותו ובטיחותו של המטופל, הם מהירים ונוחים יותר לעיבוד, מה שמקטין את זמני ההמתנה במרפאת השיניים. 

 

מהם הסיכונים הכרוכים בצילומי רנטגן דיגיטליים? 

בעוד שהטכנולוגיה הדיגיטלית צמצמה את הסיכונים הבריאותיים של צילומי רנטגן, היא לא ביטלה אותה לחלוטין.

צילומי רנטגן הם סוג של קרינה המשמשת לחדירה לרקמות הגוף ליצירת הדמיה. בכך, קיימת תמיד אפשרות קלה לגרום לשינויים ברמה התאית שעלולים להוביל למחלה עתידית. כמובן שישנם מקורות קרינה שנמצאים בסביבה היומית של כולנו – השמש למשל – שיכולים גם הם לגרום למחלות בלי קשר לצילומי השיניים. חשוב לציין כי הסיכוי לנזק כתוצאה מצילום שיניים הוא נמוך מאוד ותלוי בחשיפה מצטברת.

אולם, צילומי רנטגן עדיין אינם נחשבים לנטולי סיכון לחלוטין ללא קשר לאופן שבו הטכנולוגיה מפחיתה את החשיפה של המטופל לקרינה. זו הסיבה שרופאי שיניים ישתמשו בהם רק כאשר התועלת בהשגת מידע אבחוני טוב יותר, עולה על הסיכון המזערי של ההליך. 

 

באיזו תדירות יש לבצע צילומי רנטגן דיגיטליים בשיניים?

הצורך בצילומי רנטגן לשיניים תלוי בצרכים הדנטליים האישיים של כל מטופל.

רופא שיניים מיומן ידע להמליץ אך ורק על צילומי רנטגן הכרחיים מבחינה רפואית, על סמך סקירת ההיסטוריה הרפואית והשיניים של המטופל, בדיקת שיניים, סימנים ותסמינים, גיל המטופל והסיכון למחלות. למטופל חדש, עשוי רופא השיניים להמליץ ​​על צילומי רדיוגרפיה דיגיטליים כדי לקבוע את המצב הנוכחי של האזורים הנסתרים בפיו ולעזור לצפות שינויים שעלולים להתרחש בהמשך.

תדירות הצילומים הנדרשים היא תלוית גיל, ותלויה גם בסיכון להתפתחות של מחלות פה וחניכיים, והימצאות סממנים לבעיות הנוגעות לבריאות השיניים. צילומי רנטגן דיגיטליים משמשים גם ככלי השוואתי שמאפשר לרופא השיניים לאתר חורים חדשים בשיני המטופל, כדי לקבוע את מצב מחלת החניכיים שלו או לצורך הערכת צמיחה והתפתחות.

 

 

צילום רנטגן שיניים
מה היה לנו עד עכשיו?