על האופן שבו פלאק בשיניים מגביר את הסיכון לחלות בסרטן

לכולנו יש אותו. פלאק. מדובר ברובד חיידקי שנוטה להצטבר על פני השיניים שלנו, וללא טיפול נאות עלול להוביל גם להווצרות של מחלות פה כמו עששת ודלקות בחניכיים. אולם בנוסף לכל אלו, מחקרים אחרונים מוכיחים כי הזנחת הטיפול ברובד החיידקי על שינינו עלול להוביל לתוצאות הרסניות אף יותר מכך. מסתבר כי הצטברות מתמשכת של פלאק יכולה להיות מסוכנת וכי פלאק בשיניים מגביר את הסיכון לחלות בסרטן בחלל הפה ותמותה בטרם עת.

איזה קשר קיים בין פלאק וסרטן וכיצד ניתן לטפל בפלאק כיצד להקטין את הסיכויים לתחלואה בסרטן? על כל אלו נדון במאמר הבא.

 

קצת רקע על הקשר שבין פלאק בשיניים ומחלות בשאר הגוף

מחקר תצפיתי שפורסם באינטרנט בכתב העת BMJ Open מציע כי המצאות של פלאק – רובד עיקש של חיידקים על השיניים, יכול להעלות את סיכויו של אדם לחלות בסרטן ולמות בטרם עת. שכבת הפלאק על השיניים מורכבת מרובד חיידקי המכסה את פני השיניים, כולל המרווחים שבין השיניים לחניכיים. על פי האקדמיה האמריקאית לרופאי שיניים (ACD), שכבת הפלאק על השיניים עלולה לגרום לעששת, חורים ודלקות חניכיים, מה שעלול להוביל לאובדן שיניים מוקדם, רקבון וזיהומים משניים כתוצאה מכך, באזורים אחרים בגוף. 

הימצאות הרובד החיידקי על השיניים מובילה גם לבעיות בריאות כרוניות, כולל דלקת, אשר עשויה גם להתפשט מאזור החניכיים אל מחזור הדם ולשאר חלקי גופנו. אף שהקשר בין המצאות פלאק על השיניים ובין התפתחות של גידולים סרטניים ממאירים עשוי להיות מקרי, על פי מחקרים שנערכו בנושא, נראה כי תהליכים זיהומיים ודלקתיים בגוף האדם ממלאים תפקיד מהותי לפחות באחד מכל חמישה מקרים של סרטן. 

על האופן שבו פלאק בשיניים מגביר את הסיכון לחלות בסרטן
על האופן שבו פלאק בשיניים מגביר את הסיכון לחלות בסרטן

מה הם הגורמים להווצרות של שכבת פלאק בפה שלנו?

פלאק הוא תערובת דביקה של חיידקים הנוצרת על פני השיניים ולאורך קו החניכיים שלנו.
היגיינת פה לקויה כמו גם תזונה לקויה, שכוללת צריכה מוגברת של מזונות עתירי סוכר, ומשקאות ממותקים ומוגזים, ללא הקפדה על צחצוח שיניים תכוף והסרת שאריות מזון בעזרת חוט דנטלי – יכולות להיות בין הגורמים העיקריים באורח החיים אשר גורמים להווצרות של שכבת פלאק על שיניהם של אנשים. הפלאק הדנטלי מורכב משכבה של חיידקים, המכסה את משטחי השיניים, כולל המרווחים שבין השיניים לחניכיים.

כאשר לא דואגים להסיר את רובד החיידקים באמצעות פעולות נקיון כגון צחצוח, שטיפת הפה בין הארוחות, וניקוי תכוף של שאריות מזון בעזרת חוט דנטלי, החיידקים מייצרים מוקוקוליסכרידים – סוכרים מורכבים, שהם חומר כימי דביק. זה הופך בהמשך לתרכובת כימית דביקה שמצפה את השיניים ומהווה מצע פורה לגידול חיידקים. חיידקי הרובד משחררים חומצה הפוגעת באמייל השיניים שלנו (השכבה החיצונית שמגינה על השן), ועם הזמן, פלאק מתקשה והופך לאבנית.
אי צחצוח שיניים והמנעות משימוש בחוט דנטלי באופן קבוע הם שני הגורמים העיקריים להווצרות של פלאק דנטלי ומצבורי אבנית על השיניים.

המצאות מוגברת של פלאק על השיניים מוביל בסופו של דבר לעששת ודלקות חניכיים, עם פוטנציאל לאובדן שיניים. המחקר שהזכרנו מעלה, הוכיח כי אכן קיים קשר בין היגיינת פה לקויה, לעליה בכמות הפלאק בפיהם של הנבדקים, ולתמותה מוגברת מסרטן בתוך קבוצת הנבדקים במחקר.

באיזה אופן נוכחות של פלאק בשיניים מגביר את הסיכון לחלות בסרטן?

הצטברות פלאק היא סימן שכיח לבריאות שיניים לקויה. מחקר הראה כי לאדם עם רובד חיידקי משגשג יש סיכון גבוה ב 79 אחוז למוות בטרם עת, מאשר אדם אשר מקפיד לשמור על היגיינת פה טובה. אך מדוע? ובכן, בריאות השיניים ממלאת תפקיד מכריע בבריאות הכללית שלנו. על פי החוקרים, בריאות לקויה עשויה להיות קשורה לעלייה בסיכון להווצרות ושגשוג של תאים סרטניים ומוות בטרם עת. מחקרים רבים כבר אישרו כי קיים קשר בין נוכחות של פלאק בפה להתפתחות סרטן הפה.
התיאוריה מניחה כי הרובד החיידקי אשר נוצר על גבי משטח השן והחניכיים מקדם לעיתים קרובות דלקות ברקמת החניכיים או השיניים, ואלו בתורן – עשויות לשחק תפקיד בהתפתחות מחלות פה כרוניות כמו עששת וסרטן חלל הפה.

מחקר אחד שבדק את הקשר של המצאות של רובד חיידקי על גבי השיניים לסיכון מוגבר לתחלואה בסרטן, החל בשנת 1985, בהובלת ד"ר בירגיטה סודר ועמיתיה (קרולינסקה מוסד בהדינגה, שבדיה). החוקרים גילו כי פלאק דנטלי על השיניים מייצר רעלים ואנזימים הנכנסים לזרם הדם דרך "נקיק החניכיים". אם לאדם יש סיכון גבוה יותר לפתח סרטן מסוים, אותם רעלים ואנזימים עשויים להעלות את הסיכון להווצרות של גידולים ממאירים.

סודר ועמיתיה בחרו באקראי 1,390 אנשים שוודים בריאים בגילאי 30 – 40 (ללא סימנים קודמים של דלקת חניכיים כלשהי בתחילת המחקר). המחקר בן 24 השנים הסתיים באופן מזעזע עם 58 מקרי מוות, כאשר 35 מכלל המקרים הללו היו כתוצאה מהווצרות של תאים סרטניים ממאירים. חשוב לציין בהקשר זה כי לנבדקים שנותרו בחיים ולא סבלו מסרטן, היה מדד פלאק דנטלי נמוך בהשוואה לאלו שמתו מסרטן.

 

כיצד למנוע הצטברות של פלאק דנטלי על השיניים

השילוב של רוק ואוכל לעוס בפה יוצר סביבה של חיידקים לשגשג בשיניים ובקו החניכיים.
צריכה של מאכלים עמילניים, לצד משקאות ומזונות חומציים ועתירי סוכרים, מגדילה את הצטברות הפלאק. עם זאת החדשות הטובות הן כי מניעת הצטברות פלאקית יכולה להיות משימה פשוטה ושגרתית. להלן מספר טיפים פשוטים שיסייעו במניעת הצטברות של רובד חיידקי על השיניים:

  1. צחצח שיניים כמו שצריך לפחות פעמיים ביום.
  2. העבר חוט דנטלי לאחר הארוחות בכדי להסיר חלקיקי מזון שנתקעים בין השיניים.
  3. השתמש בשטיפת פה.
  4. הימנע מאכילת מזונות עמילניים ומסוכרים.
שיניים לא נקיות
מה היה לנו עד עכשיו?