ניצול יחסי מרות והטרדה מינית

האדם הממוצע מעביר שעות רבות מיומו  במקום עבודתו, כדי להביא פרנסה וכדי להגיע להגשמה עצמית. לצערנו, במקרים רבים מקום העבודה משמש קרקע פורייה עבור מטרידים מיניים. במקרים מסוימים, ההטרדות נעשות בין שני עובדים שווי כוחות מבחינת מקום העבודה, אך במקרים אחרים בעלי כוח וסמכות מנצלים את כוחם כדי להשיג רווח מיני.

במילים אחרים, ישנם כאלו שמנצלים יחסי מרות לשם הטרדה מינית. אז מה הם יחסי מרות? מתי זה נחשב הטרדה מינית? מה עושים כשזה קורה?

 

יחסי מרות – מה זה?

לפני שנעסוק בנושא העיקרי – ניצול יחסי מרות והטרדה מינית, חשוב להבין מה הם בכלל יחסי מרות. באופן כללי, יחסי מרות הם יחסים בהם לאחד מהצדדים יש כוח, השפעה או סמכות על הצד השני במערכת היחסים. כמו כן, ההשפעה, הכוח והסמכות יכולים להיות עקיפים ולא רק ישירים.

לדוגמה, בין עובד במחלקת שיווק לבין מנהל במחלקת משאבי אנוש שוררים יחסי מרות. בנוסף, יחסי מרות לא מתקיימים רק במקום העבודה, לצורך העניין גם בין רופא למטופל שוררים יחסי מרות, בין פסיכולוגית למטופלת שלה ובעוד יחסים רבים בהם מתקיימת מערכת יחסים שאינה שוויונית באופן מובנה.

 

הטרדה מינית

כדי להבין מה היא הטרדה מינית בהקשר של ניצול יחסי מרות, חשוב להגדיר תחילה מה היא הטרדה מינית. לפי חוק, הטרדה מינית נוגעת למעשים והתנהגויות בעלי אופי מיני הנכפים בניגוד לרצון החופשי. התנהגויות אלו יכולות להיות הן פיזיות והן מילוליות והתנהגותיות.

בניגוד לדעה הרווחת, גם מעשים כמו הצעות מיניות חוזרות ונשנות, אשר חלק יפרשו כחיזור, יכולות להתפרש כהטרדה מינית בתנאי שהצד המוטרד הביע את חוסר העניין שלו בהצעות הללו. כאשר מדברים על יחסי מרות, החוק מוקפד אפילו יותר.

 

ניצול יחסי מרות והטרדה מינית

אחרי שהגדרנו מה הם יחסי מרות ואחרי שהבנו מה היא הטרדה מינית, הגיע הזמן לחבר בין העולמות. ניצול יחסי מרות בהקשר של הטרדה מינית נוגע למצב בו הצד בעל המרות מנצל את כוחו כדי לקבל טובות הנאה מיניות כאלו ואחרות. מפני שהצד בעל הסמכות נמצא ביתרון מובנה במערכת היחסים, החוק מחמיר ועומד לטובת בצד החלש ביחסים.

כלומר, משום שהיחסים אינם שווים והצד החלש עלול לשלם מחיר כבד עקב סירובו לגחמות של הצד החזק, החוק קבע שבמקרה שנוצר חשד בנוגע לניצול יחסי מרות, הצד החזק יצטרך להוכיח הסכמה מלאה. כלומר, בשונה מהטרדה מינית רגילה בה הצד המוטרד צריך להוכיח שהוא הביע חוסר רצון, במקרה של יחסי מרות הצד המטריד צריך להוכיח שהייתה הסכמה מלאה. מדובר בהבדל משפטי משמעותי שנועד להגן על הצד החלש ביחסי המרות.

 

לסיכום – אל תהססו לעמוד על זכותכם

לצערנו, במקרים רבים מוטרדים במסגרת יחסי מרות בוחרים לשתוק כי הם פוחדים לאבד את עבודתם. במידה ונפלתם קורבן לניצול של יחסי מרות, אל תהססו והתלוננו עוד היום, החוק והצדק עומדים לצידכם.

ניצול מערכות יחסים מרות

מה היה לנו עד עכשיו?