מתי מומלץ לפנות למאבחן או מאבחנת דידקטי

הכי היינו שמחים בשביל הילדים שלנו שהליכי הלמידה השונים שלהם יהיו רצופים בחוויות חיוביות ובהישגים שיסבו להם אושר וגאווה.

בחלק מהמקרים המשאלה הזו שלנו אכן מתגשמת, אבל לעומת זאת במקרים אחרים אנחנו מוצאים שהילדים שלנו מתמודדים עם לא מעט אתגרים וקשיים אשר מונעים מהם להגיע לאותן הצלחות ולאותם הישגים.

ברגעים האלו, נשאלת השאלה מתי מומלץ לפנות למאבחן או מאבחנת דידקטי, ובמאמר הקרוב ננסה לענות לכם על השאלה הזו עם מיטב הכלים שאספנו.

 

מה זה אבחון דידקטי?

אבחונים דידקטיים הולכים והופכים נפוצים יותר ויותר עם השנים, היות ואנשים רבים כבר מבינים את החשיבות הגדולה הטמונה בהם. אבחון דידקטי הוא מבדק שנעשה על ידי מאבחן או מאבחנת דידקטי, ובמסגרתו יכולים להיבדק מצבים שגורמים למטופל או המטופל להתמודד עם קשיים בכל הקשור להליכי למידה שאותם הם צריכים לעבור בהצלחה. אבחונים דידקטיים נערכים הן בגילאי הילדות הצעירים והן בגילאים מבוגרים יותר, והם מסייעים במציאת פתרונות יעילים להתמודדות עם מגוון הקשיים הלימודיים השונים.

אבחונים דידקטיים כוללים שיחות בין המאבחנים לבין המטופלים, תוך לקיחה בחשבון והתחשבות ברקע החינוכי, ההתפתחותי, הרפואי ועוד של המטופל. ברוב המקרים אורכם של אבחונים דידקטיים נע בין 3 ל-3 וחצי שעות.

 

מתי מומלץ לפנות למאבחן או מאבחנת דידקטי?

הפנייה למאבחן או מאבחנת דידקטי תיעשה בדרך כלל ברגע שההורה ישים לב לקשיים הלימודיים של ילדו. הקשיים יכולים לבוא לידי ביטוי בתחומים כמו הבעה, זיכרון, הבנה, הישגים לימודיים נמוכים, קשיים בכתיבה ובקריאה, פערים בין הבנה, כתיבה והבעה ועוד. ככל שהקשיים מאובחנים בשלב מוקדם יותר, הן על ידי ההורה ובוודאי שגם על ידי מאבחן או מאבחנת דידקטי, בהתאם גם קל יותר למצוא פתרונות יעילים שיוכלו לשרת את הילד לאורך זמן רב יותר.

בעבר, הפנייה למאבחן או מאבחנת דידקטי היתה פניה נדירה למדי, שכן הורים רבים נטו להעלים עין מהקשיים של ילדיהם, או לייחס אותם לגורמים אחרים. לעומת זאת, היום, כאשר נושא האבחונים מקבל מקום בולט במרכז הבמה, הורים רבים משתלדים לא לפסוח עליו, ולקחת אותו בחשבון במידת הצורך.

 

החשיבות של מאבחן או מאבחנת דידקטי – חשיבות גבוהה יותר ממה שאתם אולי חושבים

הורים מסויימים עדיין מנסים לאבחן באופן עצמאי את הילדים שלהם, ולנסות להתאים להם פתרונות כמו חוגים, שיעורים, סדנאות או פעילויות העשרה שונות. הניסיון הוא אמנם מבורך מצד אחד, אולם ילד שאכן מתמודד עם קשיי למידה שבאים לידי ביטוי בדרכים השונות, זקוק לפתרונות שאינם מאולתרים, אלא ידועים בתור פתרונות יעילים והוכחו לא פעם בתור בעלי השפעה חיובית על המטופל בהם.

במידה ויש לכם ספק שהילד שלכם זקוק לכך, כדאי לפנות למאבחן או מאבחנת דידקטי בהקדם האפשרי, ולסייע לילד עם דרכי טיפול אפקטיביות.

 

תלמיד עושה אבחון

תלמידה
מה היה לנו עד עכשיו?