מחלות שניתן למנוע על ידי חיסונים

לאורך ההיסטוריה בני האדם היו צריכים להתמודד עם מחלות רבות.

על מנת להתמודד עם מחלות אלה, שלעיתים איימו להשמיד אוכלוסיות עצומות, בני האדם פיתחו חיסונים.

מקובל להתייחס לחיסונים בתור אחד הגורמים מצילי החיים הגדולים ביותר בהיסטוריה האנושית.

במאמר זה, ריכזנו עבורכם רשימת מחלות הניתנות למניעה על ידי מתן חיסונים

 

חצבת

החצבת נגרמת על ידי נגיף ותוקפת את המערכת החיסונית, וגורמת לפריחה. החצבת היא המחלה הנגיפית המדבקת ביותר, והסיכון לחלות בה לאחר חשיפה לנגיף עומד על 90%. לאורך ההיסטוריה, היו הדבקות המוניות, חוזרות ונשנות, של אוכלוסיות רבות בחצבת, שאיימה לעיתים לחסל מדינות שלמות. כך למשל, במגיפה שפרצה בקובה בשנת 1529, מתו כשני שלישים מתושבי המדינה. בנוסף, ישנן עדויות לכך שהחצבת הכתה גם באתונה, במאה הרביעית לספירה.

 

דיפתריה

דיפתריה היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידק, ותוקפת את דרכי הנשימה העליונות, בעיקר באזור השקדים. החיידקים מתרבים באזור, פוצעים אותו, וגורמים להצטברות תאים מתים במקום. הדבר גורם לריח רע מהפה, דלקת, נפיחות, כאבי גרון עזים ועלייה בחום הגוף. בנוסף, החיידקים מפרישים רעלן, אליו רגישים במיוחד שרירי הלב ותאי עצב. הרעלן הוא מהקטלניים ביותר הידועים לאדם, ומסוגל להרוג חזיר ים במינון של מיליארדית ממשקל גופו.

 

פוליו

שיתוק ילדים, המכונה פוליו, היא מחלה הנגרמת על ידי נגיף הפוליו, ופוגעת במערכת העצבים. החיידק מועבר דרך הפרשות צואה, ומדבק בעיקר על ידי כניסה לחלל הפה. הנדבקים עשויים לפתח מגוון רחב של תסמינים, ובמקרים נדירים גם לשיתוק חמור ואף למוות. בעבר, היתה המחלה מהנפוצות ביותר בעולם, אך החיסון שפותח כנגדה הפך אותה לנדירה יחסית. החיסון הפחית את מספר החולים בפוליו בצורה משמעותית, מ- 350,000 בשנת 1988, לעשרות בודדות בשנה.

 

הפטיטיס B

המחלה היא מחלת כבד, הנגרמת על ידי נגיף הפטיטיס B. ההדבקה בנגיף מתבצעת בעיקר על ידי מגע עם הפרשות של חולה, ומגע החודר את העור, כגון קיום יחסי מין או במהלך לידה. תסמיני המחלה כוללים בחילה והקאות, אשר עשויות להוביל לאנורקסיה. תסמינים נוספים הם כאבי מפרקים, דלקת כבד, ואף צהבת. במקרים מסוימים, המחלה עלולה להתקדם למחלה כרונית, המכונה הפטיטיס כרונית.

 

שעלת

שעלת היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידק. המחלה נמנית כאחת מ- 10 המחלות הקטלניות ביותר בעולם, לפי ארגון הבריאות העולמי. בין תסמיני המחלה נמצא גם אפניאה – דום נשימתי, קטלני ביותר. בתחילת המאה ה- 20, לפני פיתוח החיסון למחלה, נדבקו מיליוני ילדים במחלה, והיוותה גורם משמעותי בתמותת תינוקות באותה תקופה. החיסון הפחית את שיעור ההידבקות במחלה פי 800.

 

סיכום

אין ספק שהחיסונים הן אחת ההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה האנושית. במאמר זה, הוצג לפניכם רק קומץ מהמחלות שניתן למנוע על ידי מתן חיסון. מחלות נוספות אשר פותחו חיסונים כנגדן הן שפעת, פפילומה, אבעבועות רוח, ועוד רבות אחרות.

 

זריקה

רופאה
מה היה לנו עד עכשיו?