מהם הסימפטומים לתסמונות השחלות הפוליציסטיות

במידה ואת סובלת ממחזור לא סדיר, דימומים בזמן הביוץ, ותנודות במצב הרוח – ייתכן ואת סובלת מתסמונת השחלות הפוליציסטיות. אך אל דאגה את לא לבד, התסמונת שכיחה וניתנת לטיפול. במאמר הבא נרחיב נבין מה הוא תפקיד השחלות, מה הן שחלות פוליציסטיות ומה הם הסימפטומים הנפוצים.

תפקידן של השחלות

השחלות הן חלק ממערכת הרבייה הנשית, הן נמצאות בחלל הבטן מעל לרחם, הן חלק ממערכת הרבייה ומערכת ההורמונים. הביציות שנמצאות בשחלה מתפתחות בתוך זקיק קטנטן, בזמן הביוץ משתחררת הביצית מן הזקיק ועושה את דרכה אל החצוצרה, במידה והביצית פגשה זרע היא מופרית וממשיכה את דרכה אל הרחם, במידה ולא, רירית הרחם שציפתה לביצית המופרית נושרת ויוצאת החוצה – זה הוא הדם שנראה בקבלת הווסת.

שחלות פוליצסטיות- זהו שמה של תסמונת הפוגעת בתפקודן התקין של השחלות. בעזרת אולטרסאונד ניתן לאבחן את התסמונת ולראות – שחלות גדולות מן הממוצע, וריבוי ציסטות על השחלה, מקור הצ'יסטות הן בהתפתחות לא תקינה של זקיקי הביצית. בנוסף בבדיקת הורמונים ניתן לראות ריבוי ייצור של הורמון זכרי, המשבש את מערכת ההורמונים של האישה.

תסמיני התסמונת

מראה חיצוני – מכיוון שהתסמונת משפיעה על מערכת ההורמונים, ישנה השפעה על המראה החיצוני – שיעור ייתר באזורים הורמנליים, עור שומני, נטייה לאקנה והשמנה, הם התסמינים החיצוניים העיקריים.

בעיות במחזור החודשי – התסמינים הראשונים והנפוצים הם ווסת לא סדירה, דימום בזמן ביוץ או דימומים לא סדירים. התסמונת פוגעת בתהליך התקין של התפתחות הביצית, לכן הרבה פעמים תהליך הביוץ לא מתרחש.

בעיות פריון – באופן אוטומטי, אי ביוץ לא יאפשר כניסה להריון. במידה  ותהליך הביוץ קורה, קשה לתזמן את שלב הפריון ולתכנן הריון. במידה וחודש אחר חודש אתם לא מצליחים להיכנס להריון, שווה לבדוק האם לשחלות הפוליצסטיות יש קשר לבעיה.

מצב רוח – מערכת ההורמונים שלנו משפיעה ישירות על המצב רוח, כאשר השחלות מפרישות הורמון זכרי הן משבשות את כל המערכת הרגשית. שינויים תכופים במצב רוח יכולים גם להיות תסמין לתסמונת.

טיפול בתסמונת

תרופתי – הטיפול הראשון שממליצים  עליו הרופאים הוא נטילת גלולות למניעת הריון, הגלולות מונעות את כל תהליך הביוץ, וכך נמנעת הבעיה של ביוץ לא תקין.

טיפול טבעי – הרבה פעמים תזונה מוכוונת, שימוש בצמחי מרפא ופעילות גופנית יכולים להשפיע רבות על תסמונת השחלות הפוליצסטיות.  בגישת הטיפול הטבעי ההתמודדות עם התסומות הוא לא על ידי השתקת הסימפטומים, אלא על ידי זיהוי מקור התסמונת. ייתכן והטיפול הטבעי יקח יותר זמן, אבל ההשפעות שלו יהיו לטווח ארוך יותר.

סיכום

אין אישה שלא חוותה אתגרים סביב המחזור החודשי, ישנם אתגרים של אי נוחות וישנם אתגרים שממש פוגעים באיכות החיים, עלינו להיות עירניות לתסמינים שהגוף מסמן, ולתת לו את הטיפול המתבקש. במידה ואת סובלת מתסמונת השחלות, חשוב לזכור שישנם פתרונות שיאפשרו לחיות עם התסמונת בשלום ואל לנו לחיות בכאב וחוזר נוחות.

דופק

רופא