מהם הגורמים לשיתוק שינה

שיתוק שינה הוא מצב בו נחווה שיתוק זמני של הגוף לאחר יקיצה משינה. זהו מצב בו נהיה מצויים בין ערות לחלום, כאשר מצד אחד עינינו פקוחות אך אנחנו לא מסוגלים לזוז כיוון ששרירי גופנו רפויים. מצב של שיתוק שינה מתאפיין במקרים רבים בהזיות משונות, לחץ חזק באזור החזה ותחושת מחנק בגרון. במקרים אחרים שיתוק שינה מאופיין בתחושת ריחוק מהגוף כאילו אנחנו צופים על עצמנו מבחוץ.

 

מי עלול לסבול משיתוק שינה?

כ-8 אחוז מהאוכלוסייה תחווה לפחות פעם אחת במהלך החיים אפיזודת שיתוק שינה, והסיכוי לכך גדל כאשר מדובר בחולים הסובלים ממחלות נפשיות, אנשים הסובלים מתסמונת פוסט טראומה או התקפי פאניקה.

בנוסף לכך, שיתוק שינה הינו סימפטום נפוץ של נרקולפסיה המתאפיינת בישנוניות יתר וכן אבדן היכולת לשלוט בשרירי הגוף.

 

מהם הגורמים העלולים לגרום לשיתוק שינה?

ישנם מספר רב של גורמים העלולים להגביר את הסיכוי לסבול משיתוק שינה:

  • שימוש תכוף בתרופות וסמים
  • גנטיקה
  • שינה על הגב
  • בעיות בבריאות הגופנית
  • איכות שינה ירודה והפרעות שינה

תדירות תופעת שיתוק שינה וכן החומרה של תופעה זו קשורות לתסמיני חרדה שונים ולחוסר שינה, דבר העשוי להסביר את העובדה ששיתוק שינה היא תופעה שבאה בגלים והתקפים.

 

האם יש טיפול לשיתוק שינה?

טרם נמצא הטיפול הייעודי לשיתוק שינה, אולם רופאים ומומחי שינה סבורים כי שיפור שגרת השינה ואימוץ הרגלי שינה בריאים עשויים להפחית את הסיכוי לסבול מתופעה זו. כמו כן, ישנן תופעות רבות הנלוות לשיתוק שינה בהן ניתן לטפל כגון נרקולפסיה, הפרעת דחק פוסט טראומטית ועוד.

במקרים ששיתוק שינה נובע מבעיות נפשיות כגון דיכאון וחרדה, טיפול בבעיות אלה עשוי להפחית את התסמינים ולכן במקרים קיצוניים רופאים ירשמו תרופות נגד דיכאון.

 

מה אפשר לעשות אם אני סובל משיתוק שינה?

אם אתה סובל משיתוק שינה מומלץ מאוד לבקר אצל הרופא המטפל לשם בחינת שגרת השינה ואיכות השינה שלכם. במקרים רבים שיתוק שינה נובע משינה לא מספקת, ואימוץ הרגלי שינה בריאים ושגרת שינה נכונה כגון הימנעות מצריכת אלכוהול, סמים וניקוטין בעיקר לפני השינה והרחקת מכשירים אלקטרוניים מסביבת השינה עשויים לסייע בבעיות אלה.

 

האם שיתוק שינה היא תופעה מסוכנת?

על אף שההזיות המלוות שיתוק שינה ותחושות הלחץ והחרדה אינן נעימות, שיתוק שינה אינה תופעה מסוכנת כלל. למעשה, בשל העובדה שאנחנו מצויים במצב ערות בעת שיתוק שינה יש לנו את היכולת לשלוט בתחושה שלנו ואף להפוך את התופעה לחיובית ומהנה. השליטה בתחושה שלנו בעת שיתוק שינה דומה לתחושת השליטה בעת חלימת חלום צלול, בו אנחנו מודעים לעובדה שאנחנו חולמים ושולטים במהלך החלום.

התגברות על תחושת הלחץ בעת שיתוק השינה יכולה להפוך את התופעה מחוויה מבעיתה למהנה ומרגיעה.

 

שינה

הפרעות שינה
מה היה לנו עד עכשיו?