איך להימנע ממחלות העוברות מיונים לבני אדם?

יונים יכולות להיות חמודות בכיכר העיר, בעודן מנשנשות פירורי לחם ומתעופפות בכל פעם שכלב רץ לעברן. אבל כשהן אצלנו בבית, מה שנקרא  – פחות. אבל אם חשבתם שהבעיות היחידות עם חברותנו היונים הן לכלוך וקולות מרגיזים, תחשבו שוב. יונים עלולות להעביר מחלות שחלקן מסוכנות מאוד. זה לא אומר שאין מה לעשות בנדון. חידושים עדכניים מאפשרים להרחיק מאיתנו את הציפורים ולהגן על עצמנו ועל היקרים לנו.

 

היונה ואנחנו

הבית שלנו הוא מקום לנוח, להרגע ולהיות בו בטוחים. אבל לא רק לנו. עבור היונה, ציפור מקומית נפוצה במיוחד, הבתים שלנו מהווים מקומות מסתור מושלמים מעופות דורסים ונקודות צל בטוחות לקינם.

אבל ברגע שיונים מחליטות לקנן באזור הבית, הנוכחות שלהן עשויה להיות מאוד טורדנית. בין אם זה הלשלשת שמכתימה את רהיטי המרפסת ובין אם זה הכינים שעוברות מהנוצות אל השיער של ילדינו – יש לא מעט סיבות לקרוא לאיש מקצוע מתחום הרחקת יונים. הבעיה היא שהצרות שהיונה מביאה עשויות להיות הרבה יותר חמורות.

 

מהנילוס ועד למוח

היונה נוטה לשאת עמה מחלות מסוכנות למדי. אחת הדוגמאות היא הסלמונלה. כן, אותה מחלה שאנו רגילים לחשוש ממנה במאכלים הכוללים ביצים. היונה מעבירה את חיידק הסלמונלה דרך הצואה שלה. אם אתם או ילדיכם נדבקתם בחיידק, התוצאה עשויה לכלול שלשולים או התייבשות.

טפילים שלוקחים טרמפ על היונה, וממנה אלינו, עלולים לגרום לפריחה, נפיחות או אלרגיות קשות. יונים לעיתים לוקות בדלקת עיניים, שיכולה להדביק בני אדם בדלקת ריאות. גם קדחת מערב הנילוס יכולה לעבור לבני אדם דרך היונה ואפילו נגיף דלקת קרום המוח! לא פשוט בכלל. מה עושים? התשובות אצל המומחים.

 

דוקרנים ורשתות

הדרך הבטוחה ביותר להימנע ממחלות שנושאות עמן היונים היא כמובן, למנוע את הגישה שלהן אל המרחב שלנו. בעבר היו אנשי מקצוע רוצחים את היונים, אך שיטות לא הומניות אלו התבררו לא רק כאכזריות, אלא גם כממש לא מועילות בטווח הארוך. כיום הגישות המובילות להרחקת יונים הן שימוש ברשת או בדוקרנים.

את הרשת פורסים באזור בו מקננות היונים לאחר שכל הקינים הורחקו והמקום עבר הדברה נגד כינים. האופציות הפופלאריות הן רשת פלסטיק, רשת דייגים או – וזו הבחירה של אנשי המקצוע – רשת פוליאתילן עמידה אותה קושרים בעזרת לולאות. תליית הרשת יכולה להיות מסוכנת, בוודאי בקומות גבוהות. חשוב לקרוא לאיש מקצוע ולא לנסות לבד!

גם בתחום הדוקרנים יש כמה אפשרויות. האופציה הקלה והזולה היא דוקרני הפלסטיק הקטנים אותם נוכל להתקין בעצמינו על מנוע המזגן, לדוגמא. זכרו שהפלסטיק נשחק במהרה. כמו כן, בשל גודלו הדוקרן, הדבר יעיל רק נגד כמה יונים בודדות. אנשי מקצוע מעדיפים להתקין דוקרן מתכת מנירוסטה, שנוכחותו מבטיחה פרידה מהירה מהיונה – לתמיד.

הרחקת יונים

מה היה לנו עד עכשיו?