על טיפולי שיניים למטופלים בסיכון רפואי

קיימים מצבים רפואיים ותרופות שיכולים להשפיע על בריאות הפה שלך, או כאלו שעשויים להשפיע על מידת היעילות של טיפול השיניים, השיטות והחומרים בהם ישתמש רופא השיניים שלך.
לכן כאשר מדובר בטיפולי שיניים למטופלים בסיכון רפואי, חשוב לענות בכנות ובפירוט על שאלות הנוגעות להיסטוריה הרפואית שלכם – כלומר, כל בעיה רפואית או אלרגיות שיש לכם, וכל הטיפולים שעברתם או שאתם עוברים בהווה, כולל תרופות ותוספי תזונה אותם אתם נוטלים. זה רק לטובתכם!

 

מה חשוב שרופא השיניים שלי ידע על מצבי הבריאותי?

במרפאת השיניים שלך סביר להניח שישאלו אותך שאלות רבות, החל ממידע אישי – כמו תאריך הלידה שלך – ועד בקשה לספק פירוט של טיפולים רפואיים שעברת בעבר הרחוק או לאחרונה.
הם גם ירצו לדעת אם אתה סובל ממחלות או בעיות רפואיות כלשהן, האם אתה נוטל תרופות או תוספי תזונה / ויטמנים, וכן אם יש לך אלרגיות. רופא השיניים, הסייעת או השיננית שלכם, עשויים כמובן לבקש מכם פרטים נוספים שלדעתם רלוונטיים לבריאות הפה או טיפול השיניים שלכם.

זאת בכדי שיוכלו לספק לך את הטיפול הטוב והבטוח ביותר.

 

איך תרופות שאני נוטלת משפיעות על מצב הפה שלי?

תרופות רבות – תרופות מרשם וגם תרופות ללא מרשם רופא, עלולות לגרום ליובש בפה.
מעבר לאי הנוחות, יובש בפה עלול להוביל לסיכון גבוה יותר למחלת חניכיים או עששת .

רופא השיניים שלך יכול לייעץ לך כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר עם בעיה זו.
חשוב לספר לרופא השיניים שלך על כל התרופות והטבליות שאתה נוטל גם כדי למנוע תגובת נגד עם חומרים שבהם עשוי המטפל לעשות שימוש במסגרת טיפול השיניים שלך.

על טיפולי שיניים למטופלים בסיכון רפואי
על טיפולי שיניים למטופלים בסיכון רפואי

האם חשוב לספר לרופא השיניים שלי אם יש לי אסתמה?

כן. העובדה שיש לך אסטמה אמורה להופיע כחלק מההיסטוריה הרפואית שמופיעה בתיק הרפואי שלך. זכור לקחת את המשאף לכל תור אצל רופא השיניים ולהגיד לצוות המרפאה אם אתה מרגיש לא טוב או קצר נשימה. אם יש לך אסתמה קשה ואתה זקוק לחומרי הרדמה או הרגעה שיסייעו לך בטיפול, צוות המרפאה שלך עשוי להפנות אותך לבית חולים לצורך כך. אנשים רבים גם אלרגיים לתרופות מסוימות כמו פניצילין ואפילו לכפפות לטקס בהן עושה שימוש הצוות הרפואי. לכן, חשוב ליידע את צוות מרפאת השיניים שלך על אלרגיות לתרופות שיש לך.

 

כיצד הקאות במהלך ההיריון או מהפרעת אכילה יכולים להשפיע על שיני?

הקאות עלולות לגרום לחומצה בקיבה לבוא במגע עם השיניים. סביר להניח שהשיניים הקדמיות יושפעו, ועם הזמן ניתן לשחוק בצורה זו את אמייל השיניים. מצב של שחיקת שיניים מביא לרגישות ושינוי צבע כאשר הדנטין הצהוב מתחיל להופיע דרך האמייל. ניתן להפחית את השפעות החומצה על ידי לעיסת מסטיק ללא סוכר למשך 20 דקות לאחר ההקאה ועל ידי שטיפה של הפה במים או שימוש בשטיפת פה שמכילה פלואוריד. 

טיפולי שיניים למטופלים בסיכון רפואי – האם איידס עלול לפגוע בשיניים שלי?

HIV יכול להשפיע על בריאות הפה שלך וחשוב מאוד להקפיד על היגיינת פה טובה ולראות את רופא השיניים שלך לעתים קרובות. אצל אנשים עם איידס פעיל מערכת החיסון חלשה יותר וזה יכול לגרום לכך שמחלות חניכיים חמורות וכיבים בפה יתפתחו מהר מאוד.יובש בפה כול להיות תופעת לוואי נוספת של HIV. כאמור, יובש בפה יכול להיות לא נעים ולהעלות את הסיכוי לחלות בעששת ובמחלות חניכיים. צוות מרפאת השיניים שלך יוכל לייעץ לך על הדרך הטובה ביותר להתמודד עם זה.

 

כיצד עלולה סוכרת להשפיע על בריאות הפה שלי?

אנשים עם סוכרת נוטים יותר לסבול ממחלות חניכיים. כמו כן, אם מישהו עם סוכרת חולה במחלות חניכיים, השליטה שלו ברמות הסוכר בדם עשויה להיות נמוכה יותר. בכלליות, אם יש לך סוכרת, אתה נוטה להחלים לאט יותר והדבר צריך להלקח בחשבון בביצוע עקירות וטיפולי שיניים / חניכיים כירורגיים. מסיבה זו חשוב במיוחד ליידע את מרפאת השיניים שלך בכך שאתה סובל מסוכרת ולציין את סוגה. חשוב גם לתזמן את טיפולי השיניים באופן שלא תווצר ירידה ברמות הסוכר בדמך, אשר עלולה להוביל להתעלפות בזמן הטיפול.

 

כיצד אוכל לעבור טיפול שיניים אם יש לי אפילפסיה?

אפילפסיה היא מצב נוסף שצוות מרפאת השיניים שלך צריך לדעת עליו. במהלך התקף אפילפטי, השיניים, השפתיים והלשון עלולות להיפגע ולכן יש לעדכן מבעוד מועד את רופא השיניים שלך כדי שיערך להתמודדות עם מצב של התקף שיכול לקרות בזמן טיפול השיניים.

 

כיצד מחלת כליות יכולה להשפיע על בריאות הפה שלי?

לאנשים עם מחלת כליות יש סיכון גבוה יותר ללקות בבעיות דנטליות כמו מחלות חניכיים וריח רע מהפה. אם אתם עוברים דיאליזה, מומלץ לקבוע את טיפולי השיניים  שלכם לימים בהם אינכם מטופלים. זה יעזור למנוע סיבוכים.

 

האם אני צריך לומר לצוות מרפאת השיניים שלי שאני נוטל מדללי דם?

כן. חשוב מאוד לספר לרופא השיניים שלך אם אתה נוטל תרופות מדללות דם כמו קומדין. אם אתה עובר טיפול שיניים או ניתוח פה / לסת, הצוות הרפואי עשוי לייעץ לך לשנות את אופן השימוש בתרופות אלה כדי להימנע מסכנת דימום.

 

כיצד יכול סרטן להשפיע על הגיינת הפה שלי?

אחת מתופעות הלוואי של טיפולים אונקולוגיים היא פגיעה בריריות הפה, שתוצריה הם אפטות, כיבים וזיהומים משניים. יתרה מכך, עם סיום הטיפול בסרטן עלולים להתפתח נזקים בלסת ובריריות כדוגמת עששת במיקומים לא שגרתיים, יובש בפה, כאבים במפרק הלסת ועוד.
על רופא השיניים להיות מודע לתופעות הללו, ולהתאים למטופל טיפול מונע כבר במהלך קבלת הכימותרפיה. הפלרה מואצת של השיניים ומתן טיפול רפואי לנגעים כאשר מתאפשר, יכולים לסייע בשימור השיניים והחניכיים של המטופל ולמנוע סיבוכים עתידיים.

 

מה היה לנו עד עכשיו?