הלבנת שיניים למעשנים

ניקוטין הנמצא בסיגריות ידוע בכך שהוא משאיר כתמים על השיניים לאחר עישון. אפילו סיגריות אלקטרוניות יכולות לגרום לשינויים בצבע השיניים ואף אחד לא רוצה שהשיניים שלו יהיו חומות.
אז מדוע הניקוטין מכתים? ומה ניתן לעשות כדי להיפטר מכל הכתמים האלה? על כל אלו נספר לכם במאמר שלפניכם. המשיכו לקרוא!

הלבנת שיניים למעשנים
הלבנת שיניים למעשנים

כיצד ניקוטין משפיע על מראה השיניים שלך?

למה ניקוטין מכתים? הניקוטין עצמו שקוף. אולם כאשר הוא מגיב לחמצן, הוא מתחמצן והופך לחום.
זו הסיבה שכל מוצר עישון המבוסס על ניקוטין יכול להכתים את השיניים שלך. לעיסת טבק מכתימה במיוחד, כיוון שלא רק שהניקוטין מכתים את השיניים, אלא אתה גם מכסה את השיניים בטאנינים החומים כהים שנמצאים בעלי הטבק.

 

אזורים מחוספסים בשיניים מוכתמים באופן הקשה ביותר

השיניים אינן חלקות לחלוטין. יש להן נקבוביות קטנטנות, בדומה לעור שלך. יש בהן גם סדקים קטנים בשכבת האמייל. אם לא ניקית אותן מקצועית זמן מה, כנראה כבר יש הצטברות של שכבת חיידקים, הנקראת אבנית. סתימות בשיניים עשויות גם להיות מחוספסות, במיוחד ליד הקצוות. כל אחד מהאזורים המחוספסים האלה יכול להוות מצע לכתמי ניקוטין.

 

על הקשר בין ניקוטין לשגשוג של חיידקים בפה

עישון גורם גם ליובש בפה. בפה יבש חיידקים יכולים לשגשג. נוסף על כך, עישון מקטין את היכולת שלך להילחם בזיהומים. המשמעות היא שלמעשנים יש סיכוי כפול לסבול ממחלות חניכיים .

 

מה בין עישון ומחלות חניכיים?

כאשר יש לך מחלת חניכיים, החניכיים שלך נסוגות וחושפות את שורשי השיניים.
שורשי השיניים מועדים מאוד להכתמה. אבנית שיניים הנוצרת בעקבות מחלות חניכיים, גם היא מועדה מאוד לכתמים. שורשים חשופים והצטברות אבנית הם הסיבה שכתמים נראים לעיתים קרובות יותר בסמוך לחניכיים. כתמים נוטים להיווצר גם באזורים קשים לניקוי בין השיניים. בנוסף לכתמים ומחלות חניכיים, עישון מגדיל מאוד את הסיכוי לחלות בסרטן הגרון והפה.

 

כיצד ניתן להסיר כתמי ניקוטין מהשיניים?

למזלנו ניתן להסיר כתמי ניקוטין מהשיניים במגוון דרכים שונות. ישנן מספר שיטות שאפשר לנסות בבית ואחרות הדורשות פגישה אצל רופא השיניים:

 

1. הסרת כתמי ניקוטין מהשיניים בבית – 

לרוב, טיפולים ביתיים מסירים רק כתמים בצד החיצוני של השיניים. אלה ידועים גם בתור כתמים חיצוניים. הם בדרך כלל סוג הכתם הקל ביותר להסרה.

אחת השיטות הפופולריות היא הברשת השיניים עם אבקת סודה לשתייה או תערובת של סודה לשתייה ופראוקסיד. סודה לשתייה היא חומר שחיקה עדין והיא טובה להסרת כתמים בצד החיצוני של השיניים.

כאשר סודה לשתיה מעורבבת עם פראוקסיד, זה גורם לחמצון הכתמים ולהעלמתם. זוהי רק אחת מיני מספר דרכים טבעיות להלבנת שיניים מוכתמות.

 

2. הסרת כתמי ניקוטין מהשיניים אצל רופא השיניים – 

  • ניקוי שיניים

אחת הדרכים הטובות ביותר להסרת כתמים משיניים היא לנקות אותם באופן מקצועי. ניקוי שיניים מסיר את הכתמים על פני השן ואת שכבת האבנית שלעתים קרובות נראית חומה. כמו כן, ניתן להחליק סתימות בשיניים.
מומלץ מאוד לבצע ניקוי ובדיקה מקצועיים לפני שמתחילים טיפול הלבנה כלשהו. 

רופא שיניים יכול גם לבדוק אם יש סימנים למחלת חניכיים ולטפל בה. מחלות חניכיים גורמות לנסיגה של החניכיים והעצם וגורמות לחשיפת שורשים המועדים מאוד להכתמה.

  • הלבנת שיניים למעשנים

רופאי שיניים מציעים לרוב טיפול באמצעות מגשי הלבנה. זה מצריך שימוש בג׳ל הלבנה הדומה למוצרי מדף אחרים.

  • ציפוי חרסינה לשיניים

אם הכתמת השיניים היא חמורה במיוחד ונראה שטיפולים אחרים לא עובדים, ציפוי חרסינה לשיניים הוא פתרון אפשרי. ציפוי זה יכול לשנות את צבע וצורת שיניך, ולהעניק לך חיוך של כמו כוכב קולנוע. עם זאת ישנם חסרונות לציפוי חרסינה לשיניים. הם יקרים למדי. בנוסף, לרוב מקובל לעשות ששה עד עשרה ציפויי שיניים כדי לעצב מחדש חיוך. ביצוע של ציפוי כזה דורש אלחוש, ביקורים מרובים אצל רופא השיניים והסרת שכבה דקה של אמייל.

 

כיצד להשתמש בצורה נכונה בג'לים ביתיים להלבנת שיניים?

להלן מספר טיפים כיצד להפיק את המרב מג'ל ההלבנה הביתי שלך:

  • בצע את ההלבנה בסוף היום. אתה לא רוצה לאכול או לעשן לאחר ההלבנה, אז זה זמן טוב לעשות זאת.
  • תחילה צחצחו את השיניים במים בלבד. זה מסיר הרבה מפלאק מהשיניים שלך. ניקיון השיניים מאפשר לג'ל להיות במגע ישיר עם האמייל.
  • אל תשתמש במשחת שיניים בשלב זה, מכיוון שהפלואוריד יכול לחסום נקבוביות ולמעשה להפוך את ההלבנה לפחות יעילה.
  • בצע את ההלבנה לפי הוראות היצרן. ייתכן ויש לך מגשי הלבנה מותאמים אישית או פנס לד מיוחד.
  • צחצח את השיניים ומגשי ההלבנה שלך במשחת שיניים כדי להסיר ג'ל שנשאר.
  • אין לאכול, לעשן או לשתות שום דבר מלבד מים לאחר הלבנה וצחצוח. השיניים שלך למעשה מועדות יותר לכתמים במהלך 30 – 60 הדקות הראשונות לאחר ההלבנה.
כיצד למנוע כתמי עישון בשיניים_
כיצד למנוע כתמי עישון בשיניים_

כיצד למנוע כתמי עישון בשיניים?

השלב הראשון במניעת כתמי ניקוטין הוא להקפיד על היגיינת פה נכונה. צחצוח נכון יכול להסיר כתמים חיצוניים ולמנוע מהם לחזור. כמו כן, שימוש בחוט דנטלי מסייע במניעת הופעת כתמים בין השיניים.

הברשה ושימוש בחוט דנטלי מונעים הצטברות אבנית. שכבת אבנית מאוד מועדת להכתמה.

בנוסף, היגיינת פה טובה עוזרת גם לשמור על בריאות החניכיים. שמירה על חניכיים בריאים מונע נסיגת חניכיים וחשיפת שורשי השיניים.

שימוש קבוע בג'לים להלבנה הוא דרך נהדרת למנוע הצטברות כתמים. השימושים הראשונים בג׳ל מסירים כתמים קיימים, בעוד ששימושים נוספים מונעים מהם לחזור.

כמובן שהדרך הטובה ביותר למנוע הכתמת ע״י ניקוטין היא לוותר לחלוטין על מוצרי טבק.
לא רק שתמנע מהשיניים שלך להשחים, אלא גם תפחית את הסיכוי שלך לסרטן, אמפיזמה, COPD ובעיות בריאות אחרות.

 

רופאה שן ומברשת
מה היה לנו עד עכשיו?