כאבים והתאוששות לאחר השתלות שיניים

טיפולי שיניים מעוררים מיידית אסוציאציות של כאב, ולמעשה, כמעט כל ביקור אצל רופא שיניים יוצר אצל המטופל חששות ולפעמים אף חרדות. כשמדובר בהליכים דנטליים מורכבים כמו השתלות שיניים הפחדים, באופן טבעי, מתעצמים ורבים מאיתנו מאמינים כי כרוכים בכך כאבים עזים.

אבל המציאות בימינו שונה: השתלות שיניים אמנם כוללות בחלק מהמקרים חיתוך של הלסת או התערבות כירורגית אחרת, אולם הכאב הנגרם בעטיין של השתלות אינו חריג בעוצמתו, ובסופו של דבר אין ספק כי הרווח העצום של ההשתלה – פה משוקם שמתפקד באופן תקין לחלוטין, בלי בעיות באכילה או בדיבור, כמו גם אסתטיקה גבוהה יותר של הפה ובזכותה דימוי עצמי משופר – עולה לאין שיעור על אי הנוחות הכרוכה בהליך. גם ההתאוששות, ברוב רובם של המקרים, מהירה למדי וכבר כעבור שעתיים ניתן לחזור לשגרה (כמעט מלאה) ואין צורך להישאר בהשגחה. יחד עם זאת מומלץ להימנע במשך מספר ימים מאוכל קשה וממאמצים גופניים.

השלב הראשון של השתלות שיניים כולל צילום של השיניים וכן צילום CT – צילומים אלה מספקים לרופאי שיניים תמונת מצב מלאה של הפה, החניכיים ועצמות הלסת, ומאפשרים להם לתכנן את ההשתלה. בשלב זה אין כאבים, אם כי הצילומים עלולים לעורר אי נוחות מסוימת.

השתלות שיניים עם הרמת סינוסים

כשהעצם של הלסת אליה אמורים להתברג השתלים אינה עבה דיה, יש לבצע עוד בטרם ההשתלה הליך רפואי הנקרא הרמת סינוסים ושמטרתו היא עיבוי העצם הרלוונטית באמצעות גרגרי עצם כתושים. ישנן שתי שיטות לביצוע הליך זה: הרמת סינוסים פתוחה, שבמסגרתה פוער הרופא חור בלסת, והרמת סינוסים סגורה שבמסגרתה נקדח חור זעיר בעצם הלסת מתוך חלל הפה. בשני המקרים ייתכנו כאבים לאחר הניתוח, וניתן להפחית את עוצמתם ולפוגג אותם במהרה באמצעות משככי כאבים.

כאבים ותופעות לוואי של ההשתלה עצמה

ההשתלה עצמה מתבצעת תחת הרדמה מקומית, כך שהמטופל אינו חש כאב כשהשתלים מוחדרים לעצמות הלסת. יחד עם זאת, מי שנתקף חרדה לנוכח טיפול שיניים ובפרט טיפול פולשני דוגמת השתלה או טיפול שורש עלול לסבול כתוצאה מהמתח הרב שאצור בגופו ושמקשה על ההתמודדות עם הניתוח והשלכותיו.

השלב הבא, ברוב שיטות ההשתלה, מתרחש מספר חודשים לאחר החדרת השתל אל הלסת (בדרך כלל בין 3 ל- 6 חודשים), ובמהלכו מותקנת על גבי השתל כיפת מתכת כמו כתר שמטרתה להקל על ריפוי החניכיים באזור. גם בשלב זה לא כרוכים כאבים יוצאי דופן.

לאחר פרק זמן נוסף, לרוב בן מספר שבועות, מולבשת השן הסופית על השתל. שיטות השתלות שיניים חדשניות מבצעות את כל השלבים באותו יום כך שהאדם נכנס בבוקר למרפאה נטול שיניים ויוצא ממנה כעבור מספר שעות כשהוא מחייך בפה מלא שיניים.

לאחר כל שלב עלולים להתעורר כאבים, ובמיוחד כשהשפעתה של ההרדמה המקומית מתחילה להתפוגג. ברוב המקרים של השתלות שיניים מדובר בכאבים סבירים וסבילים, שניתן לטפל בהם באמצעות משככי כאבים דוגמת אקמול, נורופן או אופטלגין. חשוב לזכור שכמות גדולה מדי של משככי כאבים עלולה לגרום נזקים של ממש לגוף, ובפרט לכבד, כך שאין להפריז בצריכתם. אם 3 ימים לאחר ההשתלה הכאבים עדיין עזים, חובה לחזור לרופא שביצע את ההשתלה.

תופעות לוואי אחרות של השתלות שיניים הן נפיחות באזור ההשתלה או אפילו דימומים. כשהסימפטומים קלים יחסית, משככי כאבים יפתרו את המצוקה, אולם בכל מקרה רצוי להיות ערניים ומודעים לכל שינוי באזור ההשתלה, ובמקרה הצורך להיוועץ ברופא שביצע את ההשתלה.

השתלת שיניים נחשבת טיפול שאין בו סיכונים גדולים במיוחד: הסיכונים היחידים הם זיהום, פגיעה עצבית או פגיעה בסינוס. על מנת להפחית את הסבירות להופעתן של פגיעות אלה, וכמובן על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה של ההשתלה, מומלץ לפנות לרופאי שיניים בעלי ניסיון רב וספציפי בהשתלות.