טיפול שיניים בהריון

את בהריון? חשוב שתיידעי את רופא השיניים שלך. בהתאם לכך הוא יוכל להתאים לך טיפולים מתאימים ואף יקח בחשבון יציאות דחופות לשירותים ולהתאווררות. חשוב להיבדק במרפאת שיניים אם את מתכננת להיכנס להריון או כשגילית שאת בהריון, כדי שבמידה וקיימות בעיות, הן יאותרו כמה שיותר מוקדם.

טיפולי שיניים בהריון מומלץ לעשות אחרי השבוע העשירישמועות ומיתוסים עקשניים בתחום בריאות ורפואת שיניים גורסים, כי אסור לעבור טיפול שיניים בהריון ובפרט מעלים חששות משימוש בתרופות דנטליות, צילומי רנטגן, הרדמה מקומית וגז צחוק. מיד נעמוד על מה נכון ומה מטעה, אולם בראש ובראשונה חשוב להדגיש, שאסור להזניח אף לא פן אחד בבריאות האישה ההריונית, שכן הזנחה עלולה להוביל להתדרדרות בשלב מאוחר יותר של ההריון, ולהעמיד בסיכון גבוה יותר הן את האם והן את העובר.

כל האמת על טיפול שיניים בהריון

לפי משרד הבריאות, רצוי שלא לערוך טיפול שיניים בהריון- בעשרת השבועות הראשונים. זאת מפני שקיים חשש ליציבות מצבו של העובר, אך טיפולים דחופים ואקוטיים ניתן לערוך בכל שלבי ההריון. אם מתכננים טיפול שיניים, רצוי לעבור אותו בשליש השני של ההריון, ואם נדרש טיפול שיניים מסוג כלשהו- טיפול שורש, התקנת כתר שיניים וכדומה, רצוי לבצעו בתקופה זו בה העובר מתייצב והבחילות וההקאות אמורות להתמתן. לא מומלץ לעבור טיפולים ממושכים בשליש האחרון של ההריון בשל העובדה הפשוטה שבחודשים האחרונים להריון הלחץ על האיברים הפנימיים והסרעפת, כמו גם על שלפוחית השתן, גדול, וקיים קושי גדול יותר, או אי נוחות מסויימת, לשבת זמן ממושך על כסא הטיפולים. בנוסף, רצוי לא לבצע לקראת סוף ההריון טיפולים שההחלמה מהם ארוכה- להוסיף כאבי שיניים ולחי נפוחה על כאבים של צירי לידה לא יהיה מעשה נבון.

אין מניעה לעבור טיפול שיניים בהריון שהוא פשוט וכרוך בצילום רנטגן, שכן המטופלת מכוסה בסינר עופרת המגן עליה מפני הקרינה.

אין מניעה לעבור טיפול שיניים בהריון בהרדמה מקומית.

שמירה על השיניים בהריון

טיפולי שיניים לשיקום הפה מומלץ לדחות לאחרי ההריוןחשוב לשמור על הגיינת פה גבוהה ולצחצח שיניים גם אם הדבר קשה וגורם לאפקט הקאה, כדי שלא לפתח בעיות שיצריכו טיפול שיניים בהריון. החומציות בפה בעקבות ההקאות, מהן סובלות נשים רבות בהריון, כמו גם תזונה עתירת פחמימות, סוכר ומזונות פיקנטיים, מגבירה את החומציות בפה, את התרבות החיידקים ואת הסיכוי לחורים ועששת. סיבה נוספת היא שמירה על החניכיים מפני דלקות חניכיים. בזמן ההריון החניכיים רגישים יותר בשל הורמוני ההריון שתפקידם לעבות את דפנות הרחם, ומשפיעים גם על החניכיים. לכן קיים פוטנציאל גדול להתפתחות דלקת חניכיים ולהתנפחות החניכיים גם במקרי דלקת קלה ביותר, וחשוב להקפיד ולשמור עליהם. טיפולי חניכיים מלבד ניקוי שיניים, אינם מומלצים, בשל רגישות החניכיים ותפיחתם.

טיפול שיניים בהריון שאינו הכרחי ומורכב ושניתן לדחות לאחר ההריון, כמו השתלת שיניים, תותבות וטיפולי שיקום הפה רצוי שלא לבצע.

כל תוסף פלואורידי אינו מומלץ בזמן ההריון.

ממה להיזהר

כאמור, בעשרת השבועות הראשונים להריון רצוי לא לבצע טיפול שיניים, שכן טיפול שיניים בהריון עלול לגרום לחרדה ומתח נפשי המשפיעים על העובר וההריון. לכל אורך ההריון ממליצים שלא להשתמש בגז צחוק, שכן כיום לא ידועה באופן וודאי השפעתו על העובר ומצב ההריון. מחקרים העלו סיכוי קיים להפלה עקב שימוש בגז צחוק.
במקרים של רעלת הריון או סכרת הריון יש לבצע טיפולי חירום הכרחיים בלבד כמו טיפול שורש במקרים של דלקת.

אם התחלת טיפול אורתודנטי לפני כניסתך להריון, יש להתייעץ עם הרופא המטפל כיצד להמשיך בטיפול שיניים בהריון עצמו- האם להמשיכו או האם להשהותו.

קיימות תרופות מסויימות בשימוש רופאי השיניים, העלולות להגיע אל העובר דרך השילייה. חשוב להתייעץ עם רופא השיניים לפני כל טיפול שיניים בהריון  ולהשתמש רק בחומרים דנטליים בטוחים.