מניעת חורים בשיניים

ניקיון טוב של שכבת הפלאק ימנע חורים בשינייםחורים בשיניים הם אחד הסימפטומים של מחלת העששת – מחלה הנגרמת כתוצאה מהימצאות חיידקים רבים בחלל הפה והיווצרות שכבת פלאק על השיניים וביניהן. טיפול מוקדם בבעיה, כשהחורים קטנים, הוא יחסית פשוט. הזנחת החורים תוביל ברוב המקרים להתפשטות העששת ולצורך בטיפול שורש לא נעים (וגם לא זול במיוחד), או אפילו בעקירה של שן אחת או יותר (ולאחריה השתלות שיניים על מנת שהפה יחזור להיות אסתטי).

הטיפול המקובל במקרה של חורים בשיניים הוא סתימות בשיניים – בין אם מאמלגם (סתימה אפורה כסופה) ובין אם מקומפוזיט או חרסינה (סתימה בצבע השן). חוקרים אמריקאיים, כך דווח ב-2011, פיתחו שיטה המאפשרת סתימת חורים מהירה ויעילה להפליא, אם כי חשוב להדגיש כי שיטה זו עדיין נמצאת בשלב המחקר והפיתוח.

על פי ההערכות כמעט כל בני האדם יסבלו בשלב זה או אחר של חייהם מחור לפחות בשן אחת – דבר המחייב תשומת לב מרובה הן להקפדה על היגיינת פה תקינה והן לאבחון מוקדם של החור כדי להימנע מהצורך בטיפולים מורכבים וכואבים.

מדוע נגרמים חורים בשיניים?

חורים בשיניים הם תוצאה של הרגלי תזונה והיגיינת פה לא נאותים.

התזונה של רובנו כוללת פחמימות רבות – שנמצאות בלחם, בתפוחי אדמה, בפסטה, באורז, במתוקים השונים וגם בפירות ובירקות. הפחמימות מהוות מזון גם לחיידקים הנמצאים בפה – ואלה, תוך כדי פירוק הפחמימות, מייצרים חומצה המחלישה את זגוגית השן (שכבת האמייל החיצונית של השן). כתוצאה מכך, עלול להיווצר חור בשכבה זו.

על מנת למנוע היווצרות חורים יש להקפיד על צחצוח שיניים לאחר כל ארוחה או לפחות פעמיים ביום – ולא סתם לצחצח כדי לצאת ידי חובה אלא לצחצח היטב כל שן ושן, עם מברשת שיניים איכותית, ולא להניח את מברשת השיניים מהיד לפני שחלפו 2-3 דקות מתחילת הצחצוח. בנוסף, חשוב מאוד להעביר חוט דנטלי על מנת לסלק את שאריות המזון מבין השיניים.

אם לא ניתן לצחצח שיניים לאחר כל ארוחה אלא רק בבוקר ובערב, אפשר ללעוס מסטיק (בלי סוכר!). מסטיק כזה מאזן בחזרה את רמת החומציות בפינו, ובעצם שומר על השן ומפחית את סכנת החורים.

לצד אמצעי הגנה אלה, גם תזונה נכונה יותר ובפרט הפחתת כמות הממתקים (ובעיקר בין הארוחות!) וכן ויתור על שתייה ממותקת יובילו לפחות חורים בשיניים.

טיפול בחורים

ראשית, חשוב לדעת כי חורים בשיניים לא תמיד גורמים לכאבים, ולמעשה ברוב המקרים כלל לא נחוש כאב כשיש לנו חור בשן זו או אחרת – כך שאי הופעת כאב אין פירושה בריאות שיניים מושלמת ושאין צורך בטיפול שיניים הולם.

הסיבה לכך שברוב המקרים חורים, לפחות בשלב הראשוני של התפתחותם, לא גורמים לכאבי שיניים היא שבשכבת האמייל החיצונית של השן אין כלל עצבים, וכך גם בשכבת הדנטין הפנימית יותר – כך שפעילות חיידקים בשכבות אלה, רבה ככל שתהיה, אינה מורגשת על ידינו. רק כשהחיידקים מגיעים אל מוך השן – רקמה רכה המכילה כלי דם ועצבים – אנחנו מרגישים את הכאב, אולם הליכה לרופא שיניים בשלב זה עלולה להיות מאוחרת מדי שכן העששת כבר התפשטה לעומק וייתכן שיידרש טיפול שורש.

אם מגיעים לרופא השיניים בשלב ראשוני, כל שנדרש הוא סתימות בשיניים. סוגי הסתימה הנפוצים ביותר הם אלמגם, קומפוזיט וחרסינה.

חורים בשיני חלב

ישנם הורים רבים הסבורים בטעות כי חור בשן חלב אצל ילדם אינה מחייבת טיפול, שהרי ממילא השן תנשור ותוחלף בשן קבועה.

זוהי, כאמור, טעות – שכן חור בשן חלב היא אינדיקציה לעששת, וזו גם עלולה להתפשט אל שיניים אחרות, אל החניכיים ואף אל העצם עליה מונחות השיניים, ובנוסף ליצור תשתית רעועה לצמיחת השיניים הקבועות ולגרום לנזקים גם בהן (שלא לדבר על הכאבים שעלולים להיות מנת חלקו של הילד אם החור לא יטופל במועד).