שיניים תותבות קבועות מול זמניות

במידה ואתה נדרש לעבור הליך של עקירת שיניים עקב ריקבון או מחלת חניכיים ולקבל תותבות קבועות, רופא השיניים שלך עשוי להציע תותבות זמניות או בשמן הנוסף: "תותבות מיידיות". אלה תותבות שתוכל להשתמש בהן במהלך החודשיים שלושה הראשונים, שלאחר הסרת השיניים הפגועות בפיך. מהן תותבות קבועות ותותבות זמניות בדיוק? מהי תכליתן ומהם ההבדלים המהותיים בין סוגי התותבות הללו? שיניים תותבות קבועות מול זמניות – כל המידע במדריך שלפניך.

 

מהן שיניים תותבות קבועות?

רופאי שיניים עושים מאמץ לשימור השיניים הטבעיות של מטופליהם אם זה אפשרי, במקום לעקור אותן, אך לעיתים, תותבות קבועות הן הדרך היחידה לספק מראה של שיניים בריאות ולהקל על פעולות יומיומית כמו אכילה ודיבור אצל אנשים שחסרות שיניים בפיהם. תותבות קבועות, כשמן כן הן: שיניים מלאכותיות אשר מחוברות לעצמות הלסת של המטופל כהתקן דנטלי קבוע.

תותבות אלה אינן ניתנות להסרה כמו תותבות נשלפות, והן נראות, מתנהגות ומרגישות בדיוק כמו שיניים טבעיות.

ניתן למקם שתלי תותבות קבועים בכל מקום שאתה זקוק להם. בין אם זו רק שן אחת חסרה או שיניים רבות. ישנם סוגים שונים של תותבות קבועות, כמו: גשר דנטלי, כתרים ותותבות קבועות שמונחות על שתלים דנטליים מטיטניום. 

התותבות הקבועות מספקות פתרון לא רק לקשישים ששיניהם נשרו אלא גם עבור אנשים צעירים שזקוקים להליך של שיקום הפה בעקבות בעיות בריאותיות, טראומה לפה או הלסת או מחלות שיניים וחניכיים. מאחר והתקנת שיניים תותבות קבועות היא תהליך ממושך, לעתים קרובות רופאי שיניים מציעים למטופליהם להשתמש בתותבות זמניות עד שההליך הקבוע יושלם.

 

כיצד מייצרים שיניים תותבות קבועות?

קבלת תותבות קבועות ומלאות אורכת כשלושה עד שישה שבועות. תהליך הכנת התותבות כרוך במספר טיפולי שיניים ונעשה בהתאם לשלבים הבאים:

שיניים תותבות קבועות מול זמניות
שיניים תותבות קבועות מול זמניות

רשמים:

רופא השיניים שלך לוקח כמה רשמים מהלסת שלך ומודד את חלל הפה.

 

דגמים:

רופא השיניים שלך מייצר תבנית שעווה או פלסטיק בצורתה המדויקת של התותבת, כך שתוכל לנסות זאת ולבצע התאמות כלשהן לצבע, לצורה ולמידה לפני ייצור התותבות הקבועות.

 

יציקה:

התותבות הסופיות נוצרות ואז מותאמות למטופל לפי הצורך.

 

כשאתה מקבל לראשונה את התותבות הקבועות שלך, רופא השיניים שלך עשוי להמליץ ​​לך ללבוש אותן במשך 24 שעות ביממה, אפילו תוך כדי שינה, מכיוון שזו הדרך הקלה והמהירה ביותר לקבוע אם יש כמה נקודות שצריכות התאמה.

חשוב להבטיח התאמה טובה מיד, מכיוון ששיניים תותבות לא מתאימות עלולות לגרות את החניכיים. לאחר שתתרגל לתותבות, תוכל להסיר אותן בלילה כדי לאפשר גירוי תקין של רקמות החניכיים על ידי הלשון והרוק, מה שמסייע בשמירה על בריאות רקמת החניכיים.

 

למה נועדו שיניים תותבות זמניות?

היתרון העיקרי של תותבות מיידיות הוא שלא צריך להסתובב בלי שיניים בעקבות הסרת שיניים.

תותבת מיידית מותאמת למטופל כבר במהלך הטיפול בו בוצעה עקירת השיניים שלו, כך שהן משמשות גם כללי לשליטה על הדימום והגנה על רקמת החניכיים לאחר העקירה. כמו כן, אם יש לך תותבות מיידיות תוכל להתחיל להרגיל את עצמך ללבישת התותבת הקבועה.

תותבות זמניות יכולות להועיל במיוחד לאנשים עם היסטוריה של שיניים וחניכיים רגישות, מכיוון שהן חוסכות מן המטופל שעבר עקירות שיניים את הצורך להסתובב ללא שיניים בזמן שהאזור נרפא, ובאופן זה השיניים הרגישות שנותרו בפה, נתונות לפחות לחץ בעקבות לעיסת מזון. 

 

תותבות זמניות – איך זה עובד?

יצירת תותבות זמניות עשויה לדרוש ארבעה עד חמישה טיפולי שיניים לפני עקירת השיניים. תותבות זמניות מותקנות בטכניקה זהה לזו של תותבת קבועה, אך מכיוון שהן מותאמות למטופל לפני העקירות, אינך יכול לדעת בדיוק כיצד ייראה הפה שלך לאחר הסרת השיניים.

לעומת זאת, התבניות לשיניים תותבות קונבנציונליות מיוצרות לאחר שרקמות החניכיים נרפאו מעקירות השיניים, הליך שנמשך כשישה עד שמונה שבועות. במהלך תקופה זו, רקמות החניכיים יתכווצו וכך התאמתן של התותבות הזמניות תשתנה.

שיניים תותבות קבועות מול זמניות – יתרונות וחסרונות

החיסרון העיקרי בתותבות זמניות הוא שמכיוון שהן מיוצרות מראש ומוצבות ברגע שהסרת השיניים הפגועות מתבצעת, ההתאמה לא תהיה מדויקת.

כך שתותבת נשלפת עשויה לדרוש התאמות תכופות יותר בכדי להתאים לפיו של המטופל. מסיבה זו, יש לראות בהן פיתרון זמני רק עד שהתותבות הקבועות מוכנות. להלן היתרונות והחסרונות של כל אחד מסוגי התותבות:

 

תותבות זמניות

יתרונות:

  • בדרך כלל תותבות זמניות הן האופציה הזולה יותר
  • עוזרות לשמור על צורת הפה והחניכיים לפני או אחרי ניתוח פה
  • יכולות לשמש להחלפה של סט שיניים מלא או לחילופין – שן או שתיים בלבד

 

חסרונות:

  • כפי שהשם מרמז, תותבות זמניות מיועדות לשימוש זמני
  • בדרך כלל ההתאמה פחות טובה מן התותבות הקבועות
  • סביר יותר שתותבת זמנית תגרום לבעיות כמו גירוי, אי נוחות, הצטברות חיידקים, ריח רע מהפה וקשיים ללעוס, לשתות או לדבר.

 

תותבות קבועות

יתרונות:

  • מותאמות אישית לפה שלך, לנוחות ויציבות טובה יותר
  • עם טיפול נאות, תותבות קבועות יישארו עמך לכל החיים
  • נראה טבעי
  • כמו עם תותבות זמניות, ניתן להסיר גם תותבות קבועות לטובת ניקוי קל

 

חסרונות:

  • יקרות יותר
  • דרוש זמן רב יותר להתאמה האידיאלית של תותבת קבועה

 

למה ניתן לצפות כשמתחילים להשתמש בתותבות זמניות או תותבות קבועות?

יתכן שתגלה ששיניים תותבות זמניות וגם קבועות דורשות תקופת הסתגלות מסוימת. זה טבעי אם התותבות יחושו מעט רופפות בהתחלה – שרירי הלחי והלשון יצטרכו להסתגל אליהן.

דבק לתותבות יכול לסייע למקם טוב יותר את השיניים התותבות שלך בפיך כדי להקל על תקופת ההסתגלות. הדבק הנכון יכול לסייע בשמירה על התותבות שלך במקומן הנכון לאורך כל היום.

אל תדאג אם אתה מבחין ביותר רוק בפה מהרגיל, או אם אתה מבחין בכאב או גירוי קל. בעיות אלה בדרך כלל נפתרות מעצמן לאחר תקופת ההסתגלות לתותבות.

דבק התותבות שהזכרנו קודם יכול גם לתרום להפחתת כאב וגירוי על ידי יצירת שכבת מגן בין החניכיים והתותבות. אך אם אתה חווה אי נוחות גדולה שלא נראה שמשתפרת, עליך לפנות להתייעצות עם רופא השיניים שלך בכדי להתאים את התותבות בצורה טובה יותר לפיך.

 

מה עושים עם התותבות המיידיות כאשר התותבות הקבועות מוכנות?

כאשר סט השיניים התותבות הקבועות שלך מוכן, ניתן לשמור על התותבות הזמניות שלך בתור סט גיבוי, כדי שלא תמצא את עצמך ללא שיניים אם התותבות הקבועות שלך יפגעו באופן כלשהו, או ידרשו תיקון או התאמה מחדש, שמחייבים את שליחתן למעבדת שיניים.

מה היה לנו עד עכשיו?