עקירת שיניים – למה זה מגיע לנו, מה ההליך כולל וכמה זה כואב

בעוד שבני נוער רבים וחלק מהמבוגרים מסירים מבחירה את שיני הבינה שלהם, ישנן סיבות אחרות מדוע עקירת שיניים עשויה להיות נחוצה בבגרותם. חורים בשיניים שהתפתחו לרקבון, עששת שיצאה משליטה, דלקת בשיניים או בחניכיים וצפיפות של השיניים  – יכולים כולם להביא למצב שנדרשת עקירת שיניים. מי שמטופל בפלטה עשוי להזדקק להסרת שן אחת או שתיים בכדי לספק מקום לשיניים האחרות שלהם כשהן מוסטות למקומן. בנוסף, מי שעובר כימותרפיה או שעומד לעבור השתלת איברים עשוי להזדקק להסרת שיניים פגומות על מנת לשמור על בריאות הפה.
עקירת שיניים מבוצעת על ידי רופא שיניים או מנתח פה והיא הליך מהיר יחסית שמבוצע בהרדמה מקומית, על פי רוב. הסרת שיניים גלויות היא עקירה פשוטה. שיניים שנשברות, מתחת לפני השטח או נפגעות, לעומת זאת, דורשות הליך מורכב יותר.

אילו בדיקות חשוב לבצע לפני עקירת שיניים?

לפני קביעת הטיפול, רופא השיניים שלך יבצע צילום רנטגן של השן שלך. הקפד לספר לרופא השיניים שלך על כל תרופה שאתה לוקח, כמו גם ויטמינים, תוספי מזון ותרופות ללא מרשם רופא.
עליך לספר לרופא השיניים שלך אם בקרוב מתוכנן לך טיפול במצב רפואי אחר עם תרופה תוך ורידית שנקראת ביספוספונט. אם כן, יש לבצע את העקירה לפני הטיפול התרופתי, או שהלסת שלך עשויה להיות בסיכון לנמק.

כמו כן, חשוב ליידע את רופא השיניים על כל אחד מן המצבים הבאים:

• מום לב מולד
  • סוכרת
  • מחלת כבד
  • מחלת בלוטת התריס
  • מחלת כליות
  • יתר לחץ דם
  • מפרק מלאכותי
  • שסתומי לב פגומים
  • מחלת יותרת הכליה
  • מערכת חיסונית לקויה
  • היסטוריה של דלקת פנים הלב חיידקית

יתכן ורופא השיניים שלך ירצה לוודא שכל הבעיות הרפואיות במצב יציב או מטופלות, לפני שתעבור את עקירת השיניים. יתכן שירשמו לך אנטיביוטיקה בימים שקדמו להליך אם:

• הניתוח שלך צפוי להיות ארוך
  • יש לך זיהום או מערכת חיסונית מוחלשת
  • יש לך בעיה רפואית מוגדרת
עקירת שיניים – למה זה מגיע לנו, מה ההליך כולל וכמה זה כואב

כיצד עליי להתכונן לעקירת שן?

כדאי לזכור את הדברים הבאים ליום עקירת השיניים על מנת להבטיח טיפול יעיל ומוצלח:

• אם אתם אמורים לקבל הרדמה תוך ורידית (IV), עדיף ללבוש חולצה עם שרוולים קצרים ולהמנע מאכילה ושתיה במשך שש עד שמונה שעות לפני הטיפול.
  • אל תעשן לפני הטיפול.
  • ספר לרופא השיניים שלך אם יש לך הצטננות, כי יתכן שאי אפשר יהיה לבצע את העקירה במצב זה.
  • ספר לרופא השיניים שלך אם סבלת מבחילה או הקאות בלילה שלפני הטיפול, מה שעשוי לדרוש הרדמה מסוג שונה או דחיה של העקירה.
  • אם אתה נזקק להרדמה כללית לטובת העקירה, קח איתך מישהו שיסיע אותך הביתה לאחר הטיפול.

מה כולל הליך של עקירת שיניים?

עקירת השיניים שלך יכולה להתבצע כהליך פשוט או כירורגי, תלוי אם השן שלך בריאה או מזוהמת.

בעקירה פשוטה – תקבל הרדמה מקומית שתאלחש את האזור סביב השן כך שתרגיש רק לחץ, לא כאב, במהלך ההליך. לאחר מכן רופא השיניים משתמש במכשיר המכונה מעלית שורש, בכדי לשחרר את השן, ואז עושה שימוש במלקחיים להסרתה.

בעקירה כירורגית – סביר להניח שתקבל גם הרדמה מקומית וגם הרדמה תוך ורידית, כשהאחרונה מביניהן תגרום לך להיות רגוע ונינוח. יתכן שתקבל הרדמה כללית, בהתאם למורכבות הטיפולית הנדרשת או לצרכים הפרטניים שלכם. עם הרדמה כללית, תישאר ללא הכרה במהלך ההליך. רופא השיניים בדרך כלל חותך בחניכיים חתך קטן. יתכן שיעלה הצורך להסיר רקמה סביב השן שלך או לנסר חלק מהשן שלך לפני שניתן יהיה לחלץ אותה.

מה הסיכונים של עקירת שיניים?

ישנם כמה סיכונים כשעוברים עקירת שיניים. עם זאת, אם רופא השיניים שלך ממליץ על ההליך, סביר להניח שהיתרונות עולים על הסיכוי הקטן לסיבוכים. בדרך כלל לאחר עקירת שיניים נוצר קריש דם באופן טבעי בשקע שממנו חולצה השן. עם זאת, אם קריש הדם לא נוצר או מתנתק, ניתן לחשוף את העצם שבתוך השקע – המכונה "שקע יבש". אם זה יקרה, רופא השיניים יגן על האזור על ידי הנחת חומר מאלחש עליו למשך מספר ימים. במהלך תקופה זו ייווצר גלד חדש.

סיכונים אחרים כוללים:

• דימום שנמשך יותר מ 12 שעות
  • חום וצמרמורות קשים, שמהווים סממן לזיהום
  • בחילה או הקאות
  • שיעול
  • כאבים בחזה וקוצר נשימה
  • נפיחות ואודם באזור שטופל

פנה לרופא השיניים שלך אם אתה נתקל באחד מהתסמינים הללו.

מהי תקופת ההחלמה מעקירת שיניים?

בדרך כלל לוקח כמה ימים להתאושש לאחר עקירת שיניים. הטיפים הבאים יסייעו להבטיח שההחלמה שלך תעבור בצורה חלקה:

• הצמד קרחום ללחי שלך מיד לאחר ההליך, להפחתת הנפיחות. השתמש בחבילת הקרח למשך 10 דקות בכל פעם.
  • לאחר שרופא השיניים מניח את כרית הגזה מעל האזור הפגוע, נשוך כדי להפחית דימום ולסייע בקרישת הדם. יש להשאיר את הגזה במקומה למשך שלוש עד ארבע שעות, או עד שהיא ספוגה בדם.
  • נטול את כל התרופות כפי שרשמו לך, כולל משככי כאבים ללא מרשם.
  • יש לנוח ולהירגע במשך 24 השעות הראשונות שלאחר העקירה.
  • אל תשתמש בקש שתיה במשך 24 השעות הראשונות.
  • אל תעשן.
  • אין לשטוף את הפה במשך 24 שעות לאחר עקירת השיניים, ואם יש צורך לירוק – יש לעשות זאת בעדינות בלבד.
  • השתמש בכריות כדי להגביה את ראשך כשאתה שוכב.
  • צחצח שיניים ועשה שימוש בחוט דנטלי כרגיל, אך הימנע ממגע עם אזור העקירה.
  • למחרת ההליך, אכלו מזונות רכים בלבד, כמו יוגורט, פודינג, גלידה ורסק תפוחים.
  • לאחר 24 שעות, ערבב חצי כפית מלח עם כוס מים חמימים כדי לשטוף ולחטא את הפה.
  • במהלך הימים שאחרי העקירה יש לחזור אל התזונה הרגילה שלך בהדרגה בלבד.

אם אתם חווים כאבים שלא נעלמים לאחר מספר ימים מהעקירה, או סימנים לזיהום – כולל חום, כאבים, מוגלה או הפרשות מהחתך – קבעו פגישה אצל רופא השיניים שלכם בהקדם האפשרי.