מיקרוסקופ טיפולי לטיפולי שורש

טיפול שורש הוא הליך אנדודונטי בשימוש נרחב שמטרתו לשמור על השיניים הטבעיות שלך ולהשיב את השיניים הפגועות למצב תקין כדי לאפשר להן לתפקד. בדרך כלל יש לבצע הליך של טיפול שורש כאשר העצב שבתוך שן מפתח זיהום או דלקת, או כאשר אין די במבנה השן כדי לתמוך בביצוע סתימה או בכתר. על מנת לאפשר לרופא השיניים ראייה טובה יותר, מקרוב יותר של תעלת השורש, מרפאות שיניים מתקדמות עושות כיום שימוש במיקרוסקופ טיפולי לטיפולי שורש כדי לשפר את סיכויי ההצלחה של ההליך.

על הסיבות השונות לביצוע טיפול שורש

ברוב השיניים הבריאות, הרקמה הממלאת את מרכז השן (שנקראת "מוך השן") סגורה לחלוטין על ידי שכבת האמייל החיצונית שעוטפת את השן, כך שהסיכוי לחדירה של זיהום או דלקת אל תוך מוך השן הוא נמוך.

עם זאת, כאשר מפתחים עששת, סדק או שבר בשן, חיידקים יכולים למצוא את דרכם אל תוך מוך השן. כאשר מצב כזה מתרחש, זיהום ודלקת מתפתחים בשן וגורמים למה שאנחנו מכירים כאב שיניים, מה שהופך את הליך טיפול השורש להכרחי להצלת השן.

מה זה מיקרוסקופ טיפולי?

מיקרוסקופים טיפוליים קיימים כבר לא מעט זמן.

הם היו בשימוש כבר בשנת 1907 (!) על ידי רופאים בודדים ובסופו של דבר אומצו על ידי קליניקות אנדודונטיות בשנות התשעים. לפני שהמיקרוסקופים הטיפוליים היו נפוצים בשימוש במרפאות שיניים ברחבי העולם,
רופאי שיניים ומנתחי פה ולסת נאלצו להסתמך על מכשירים בשם "לופות" – צינורות קטנים ובתוכם זכוכית מגדלת, על יכולתם המישושית, על זכרונם ועל התמדה וסבלנות רבה.

בגלל האופי המורכב של הטיפול האנדודונטי, רופאי השיניים תמיד חיפשו דרכים לשיפור הדיוק בביצוע טיפולי שורש.

כאן נכנסו לתמונה, תרתי משמע, המיקרוסקופים הטיפוליים שחוסכים מהרופאים את הצורך "לגשש באפילה" בעזרת יכולות אופטיות מתקדמות ותאורה משופרת.

התוצאה הייתה דרמטית: ככל שיותר רופאי שיניים השתמשו במיקרוסקופים, טיפולי השורש נעשו מוצלחים יותר.

כיום מיקרוסקופים טיפוליים נחשבים למרכיב אינטגרלי, אפילו הכרחי, של טיפול אנדודונטי מוצלח, והם נתפסים בתור גורם מפתח בתהליכים האבחוניים והקליניים, ומניבים תוצאות טובות יותר בהשוואה לטיפול ללא שימוש בעזרים אלו.

מיקרוסקופ טיפולי לטיפולי שורש

תסמינים שעלולים להצביע על כך שאתה זקוק לטיפול שורש

אם אחת מהשיניים שלך מפתחת תסמינים כגון: שינוי צבע לאדום או אפור, רגישות או נפיחות ברקמת החניכיים הסובבת את השן, כאב פועם, או רגישות מיוחדת למזונות או נוזלים חמים או קרים, יתכן שתזדקק לטיפול שורש.

במקרים מסוימים יתכן כי המטופל לא יסבול מתסמינים, ורק במהלך בדיקת השיניים הרגילה שלו יזהה רופא השיניים בעיות בעקבות צילום רנטגן.

כך או כך, טיפול שורש יכול לעזור לך לשמור על שן שללא טיפול אחר כנראה תצטרך לעקור, עקב נזק, ריקבון או זיהום.

מה קורה במהלך טיפול שורש?

טיפול שורש הוא למעשה הליך של "ניקוי" זהיר של פנים השן הפגועה. תהליך זה מסיר את החיידקים והרקמות המודלקות הגורמות לכאב, לאחר מכן מבוצע חיטוי של החלל בשן ומילוי שלו בחומר מילוי דמוי גומי שנקרא גוטה פרקה.

החומר מונע מהחיידקים להיכנס שוב לשן ולגרום לזיהום נוסף. אם נותר מספיק מהשן כדי להותיר אותה על תילה, סגירת הפתח בשן תבוצע בעזרת הנחת סתימה רגילה על כותרת השן.

אולם ברוב המקרים, רופא השיניים ימליץ להניח כתר מעל השן הפגועה, כדי לתמוך בה ולהגן עליה. במקרים בהם נפגע יותר מדי ממבנה השן במהלך הליך טיפול השורש, מקובע עמוד מתכת אל עצם הלסת כדי להחזיק את הכתר.

איך מסייע מיקרוסקופ טיפולי לטיפולי שורש?

מיקרוסקופ טיפולי, מאפשר לרופא השיניים המבצע טיפול שורש, לגשת אל תעלת השורש דרך נקודות הגישה הזעירות המובילות אליה.

אלו אינן נראות לעין בלתי מזוינת, ואפילו זכוכית מגדלת אינה מאפשרת לזהות ולטפל בכל חלקי התעלה המכילים חיידקים. ללא טיפול, חיידקים אלה ימשיכו לגרום לדלקת ויובילו בסופו של דבר לאובדן שיניים.

טיפול שורש מוצלח מחייב את המטפל לדייק, להתמקד בפרטים הקטנים ולתת את מלוא תשומת ליבו לרווחת המטופל. לשם כך, רופאי שיניים מיומנים נשענים על כישוריהם, ההכשרה המקצועית והניסיון שלהם בטיפול בבעיות שורש.

אך אותם רופאים יודעים שחשוב גם להשתמש בטכנולוגיה מודרנית כדי לספק טיפול יוצא דופן. המיקרוסקופ הטיפולי הוא מכשיר אופטי מורכב ומועיל להפליא המיטיב עם רופאי שיניים ומטופלים כאחד על ידי מתן מענה לאתגר מהותי בטיפולי שורש: היכולת לראות במדויק במה אתה מטפל.

למה ניתן לצפות לאחר טיפול שורש בעזרת מיקרוסקופ טיפולי?

לאחר שההרדמה מטיפול השורש תתפוגג, אתה עלול לחוש סוג של לחץ או אי נוחות באזור המטופל.

לרוב ניתן לטפל בזה ביעילות באמצעות תרופות נגד כאבים ללא מרשם ממשפחת האיבופרופן או אצטמינופן, וסביר להניח שהכאב ייעלם לאחר יום או יומיים. במהלך התאוששות מטיפול השורש, כדאי לנסות להימנע מלעיסה על השן הפגועה עד שהכאב נעלם, מכיוון שזה יעזור לרקמות להחלים מהר יותר.

מרבית השיניים הופכות שבירות יותר לאחר טיפול שורש, וניתקות ממקומן או נשברות ביתר קלות. ברגע שמותקן כתר שיניים קבוע מעל שרידי השן, לא תחווה שום הבדל בין השן המטופלת לשיניים הטבעיות האחרות שלך.

על חשיבות השימוש במיקרוסקופ טיפולי בטיפולי שורש – השורה התחתונה

השימוש במיקרוסקופ טיפולי מקל על תהליך הטיפול בשורש מכיוון שרופא השיניים יכול לאבחן את המצב טוב יותר, לגשת אל תעלות השורש בקלות רבה יותר ולראות היטב מה קורה בזמן טיפול השורש עצמו.

היתרונות בזמן טיפולים כמו כריתת חוד השורש והתערבויות כירורגיות אחרות הם משמעותיים לא פחות. בשורה התחתונה, מיקרוסקופ טיפולי חולל מהפכה של ממש בתחום רפואת השיניים ומבטיח למטופלים את הטיפול הטוב והמדויק ביותר.