אילו טיפולי שיניים מותר לעשות בזמן ההריון?

טיפול שיניים לא מפסיקים רק בגלל שאת בהריון. למען האמת, חשוב עוד יותר לבדוק את בריאות הפה שלך: בהריון את נמצאת בסיכון גבוה יותר להתפתחות עששת, מחלות חניכיים ושלל בעיות אחרות. לרוע המזל, עדיין קיימת אמונה רווחת כי ביקור אצל רופא השיניים בזמן ההריון עלול להזיק לך או לתינוק שלך. זו יכולה להיות בעיה רצינית אם פירוש הדבר שאת נמנעת מלראות את רופא השיניים שלך ואינך מקבלת את הטיפול שאת זקוקה לו. במאמר זה ריכזנו עבורך את כל המידע בנוגע לאילו טיפולי שיניים מותר לעשות בזמן ההריון.

 

האם אוכל ללכת לרופא השיניים ואילו טיפולי שיניים מותר לעשות בזמן ההריון?

לא רק שאת יכולה ללכת לרופא שיניים בזמן הריון – את אפילו צריכה! הזנחה של עששת, מחלות חניכיים ובעיות בריאות אחרות בפה, עלולה כאמור להזיק לך. לבריאות השיניים שלך יש השפעה גדולה על הבריאות הכללית שלך, מה שאומר שהיא יכולה להשפיע מאוד גם על תינוקך.

גם כשאת לא בהריון, אנו ממליצים להזמין תורים קבועים אצל רופא השיניים. עבור אנשים רבים, בדיקה אחת לחצי שנה היא הטובה ביותר, אך הנסיבות שלך עשויות להכתיב את התדירות של הבדיקות שעליך לעבור. לכן ביקורים תקופתיים אצל רופא השיניים הם עניין חשוב במיוחד ובפרט כשאת מתמודדת עם שינויים והשתוללות של הורמונים שיכולים לסכן את בריאות הפה שלך.

רופא השיניים לרוב ימליץ על קביעת מספר פגישות במהלך ההריון, כך שיוכל לבדוק את מצב השיניים והחניכיים שלך, להמליץ ​​על התאמות לשגרת הטיפול בפה שלך או לבצע את כל הטיפולים הדרושים.

אם את מתכננת להיכנס בקרוב להריון, כדאי לבקר אצל רופא השיניים שלך ולקבל סקירה מוקדמת של מצב השיניים והחניכיים בפיך, ולטפל במה שמצריך טיפול מראש כדי להפחית את הסיכון לסיבוכים מיותרים בזמן ההריון.

 

האם צילומי שיניים ברנטגן הם בטוחים?

אחת הדאגות השכיחות ביותר שיש לנשים בביקור אצל רופא השיניים בזמן ההריון היא פוטנציאל החשיפה לקרינה מצילומי רנטגן.

עם זאת, צילומי שיניים מודרניים משתמשים במינונים של קרינה שנחשבים לנמוכים מאוד וצילום בודד לרוב אינו גבוה מספיק בכדי לגרום לנזקים בהתפתחות העובר. רופא השיניים שלך גם יוודא שתינוקך מוגן מפני הקרינה באמצעות סינר עופרת שיכסה את גופך בשעת הצילום.

למרות שצילומי רנטגן הם בטוחים יחסית, רופא השיניים שלך עדיין יכול להמליץ ​​להימנע מהם במהלך השליש הראשון אם את עוברת בדיקה שגרתית בלבד. אולם אם יש לך כאב שיניים פתאומי וחמור שמצריך בדיקה, עדיין יכול להיות שיהיה צורך בצילומי רנטגן שיעזרו לרופא השיניים שלך לתכנן את הטיפול שלך בצורה יעילה.

אילו טיפולי שיניים מותר לעשות בזמן ההריון
אילו טיפולי שיניים מותר לעשות בזמן ההריון

האם מותר לקבל הרדמה בטיפול שיניים בזמן ההריון?

אם את זקוקה לניתוח שיניים בזמן ההיריון, עדיין ניתן להשתמש בהרדמה בבטחה כדי לעזור לך להירגע ולהקהות את הכאב. חיוני שתיידעי את רופא השיניים על ההריון שלך כדי שיוכל לבחור חומרי הרדמה מתאימים ולקבוע מינונים מתאימים.

רופא השיניים שלך ישתמש בריכוז ההרדמה הנמוך ביותר האפשרי לסוג ההליך שמתבצע אך עדיין מספיק בכדי לעזור לך להרגיש רגועה. כשאת חשה בנוח, גופך והתינוק שלך יהיו נתונים לפחות לחץ.

האם אוכל לעבור עקירה של שן בהריון?

עקירות הן מוצא אחרון מבחינת רופאי שיניים, שתמיד ינסו להציל את השן במידת האפשר.
אולם אם השן שלך נפגעה בצורה בלתי הפיכה בגלל ריקבון או פציעה שלא ניתן לטפל בה, היא עלולה לסכן את בריאות הפה שלך ויש להסיר אותה.

ניתן לבצע עקירות בכל עת במהלך ההריון, אך רופא השיניים שלך עשוי להמליץ ​​על השליש השני כזמן האידיאלי. ככלל עדיף להימנע מביצוע צילומי רנטגן בשליש הראשון כאשר העובר שלך נמצא בשלבי ההתפתחות הראשוניים שלו או שלה, כמו גם מאי הנוחות של הצורך לשכב על הגב במשך תקופות ממושכות במהלך השליש השלישי.

 

האם מותר לבצע הלבנת שיניים בזמן ההריון?

ניתן לבצע הלבנת שיניים בזמן ההיריון, אך רופא השיניים עשוי להמליץ ​​להמתין עד לאחר הלידה לרוב טיפולי השיניים שאינם טיפולי חירום.

באופן אידיאלי יש להימנע מהלבנת שיניים וטיפולים קוסמטיים אחרים במהלך השליש השלישי בפרט, מכיוון שיתכן שלא יהיה לך נוח לשכב ללא תזוזה בזמן הטיפול.

אם את משתמשת בערכת הלבנת שיניים ביתית, עליך לוודא כי ריכוז מי החמצן אינו עולה על שישה אחוזים. ריכוזים גבוהים יותר עלולים לגרום לנזק לרקמות אלא אם כן הטיפול מבוצע על ידי גורם מקצועי.

 

האם אוכל לעבור טיפול אורתודונטי בהריון?

אם את כבר עוברת טיפול אורתודונטי, אסור לך להפסיק רק בגלל שאת בהריון.

עם זאת, נשים שמעוניינות להתחיל טיפול אורתודונטי מאפס בזמן ההריון, צריכות להיות מודעות לעובדה שהתאמת פלטה לשיניים או גשר מצריכים צילומי רנטגן, שרופא השיניים שלך עשוי לרצות להימנע מהם בשליש הראשון להריון. כמו כן, אם הפנים והפה שלך משנים צורה כשאת עולה במשקל במהלך ההיריון, יכול להיות שיהיה צריך להתאים את הפלטה שלך או שצריך ליצור תבניות חדשות מהשיניים שלך כדי ליצור מנגנון יישור חדש. שינויים אלה יכולים גם לגרום לך לאי נוחות וכן להעלות את העלות הכוללת של הטיפול האורתודונטי.

יש נשים שחוות נפיחות של החניכיים ורקמות פנים אחרות במהלך ההיריון, מה שעלול לעיתים לגרום לגירוי מחוטי הברזל וההתקנים הדנטליים. רופא השיניים או האורתודנט שלך יכול לספק ג'לים מאלחשים בכדי לסייע להקל על הכאב, או שימליץ לך על התקן יישור נשלף אם את רק צריכה לתקן בעיה אורתודנטית קלה.

 

כיצד אוכל להימנע מטיפולי שיניים במהלך ההריון?

אם את כבר מקפידה על שגרת היגיינת פה טובה, סביר להניח שלא תצטרכי לטפל בבעיות שיניים במהלך ההיריון. הקפדה על צחצוח ושימוש קבוע בחוט דנטלי הם הכרחיים, ובנוסף עליך לנסות להתמודד עם חשקים לא בריאים למתוקים ומזונות שעשוים לפגוע בשינייך ולהמשיך להגיע לבדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים כדי לוודא שבריאות הפה נשמרת גם בתקופת ההריון.

מה היה לנו עד עכשיו?