טיפולי חניכיים

מחלות חניכיים הן זיהומים ברקמות שסביב השיניים, אך לא בשיניים עצמן. בעיות בחניכיים יכולות להתפתח מדלקת חניכיים, שהיא השלב הראשון של מחלת חניכיים ופוגעת רק בחניכיים, ולהחמיר עד כדי פגיעה במבנים אחרים בפה ובלסת. מה גורם לבעיות חניכיים ואילו טיפולי חניכיים יכולים לעזור? על כך במדריך שלפניך.

מה גורם לבעיות חניכיים ומהם התסמינים שלהן?

מחלות חניכיים נגרמות לרוב על ידי שילוב של חיידקים ופלאק בשיניים. התסמינים עשויים לכלול:

• דימום בחניכיים
  • חניכיים נפוחות
  • ריח רע מתמשך
  • לעיסה כואבת
  • רגישות פתאומית בשיניים
  • שיניים רופפות
  • נסיגת חניכיים

מדוע חשוב לטפל במחלות חניכיים עם הופעתן?

יש לטפל במחלת חניכיים בהקדם האפשרי מכיוון שהן מהוות גורמי סיכון מוגברים למצבים כמו:

• שבץ
  • מחלת לב
  • סוכרת
  • מחלות בדרכי הנשימה

טיפולי חניכיים – מה הם כוללים?

בעת הטיפול במחלות חניכיים, יהיו שלושה שלבי טיפול שרופא השיניים שלך יעביר אותך. אלו כוללים:

טיפולי חניכיים

שלב 1: השלב האטיולוגי

הטיפול בשלב זה יתמקד בבקרת הזיהום ובשיקום המיקרוביוטה הבריאה שצריכה להיות בחניכיים של המטופל. רופא השיניים שלך יאבחן את הגורם למחלת החניכיים כך שיוכל לטפל בשורש הבעיה.

בשלב זה תלמד מה עליך לעשות במסגרת הטיפול הביתי בבעיות החניכיים שלך, כולל המלצות כלליות לשיפור הבריאות הכללית שלך. כמו כן תידרש להפסיק לעשן ולשמור על היגיינת פה מצוינת.

טיפולי הכנה ראשונית הנקראים "הקצעת שורשים" ו"הורדת אבן" ("scaling and root planing”) יתרחשו גם הם בשלב זה, בו רופא השיניים ינקה את השיניים עמוק ויסיר רובד חיידקי ואבנית. יתכן גם וירשמו לך תרופות כמו אנטיביוטיקה במידת הצורך.

שלב 2: השלב הכירורגי

אם הטיפולים השמרניים יותר לא היו יעילים, הטיפולים יעברו לשלב הניתוחי.

ככל הנראה זה יקרה אם כיסי הזיהום או הרובד החיידקי והאבנית עמוקים מכדי לנקותם. שלב זה יוערך איפשהו בין ארבעה לשמונה שבועות לאחר הטיפול הראשוני.

הניתוח יכול לכלול תיקון של מומים שטחיים בעצמות או באמצעות טכניקות כירורגיות מתקנות למומים בעצמות עמוקות. מטרת הניתוחים הללו היא לצמצם את החללים בין השיניים לעצם, הפגיעים למחלות חניכיים.

זה, בתורו, יבטל את הפוטנציאל להצטברות חיידקים, רובד ואבנית. ניתן לבצע ניתוחים בהרדמה כללית ואנשים רבים אינם חשים בכאב לאחר הניתוח.

שלב 3: שלב התחזוקה

שלב התחזוקה מתמקד כולו במניעת חזרת מחלת חניכיים.

ללא תחזוקה מדוקדקת, קיים שיעור הישנות גבוה. רופא השיניים שלך יפרט בקפידה את נהלי היגיינת הפה שעליך לבצע, כולל צחצוח שיניים כמו שצריך ושימוש בחוט דנטלי מדי יום.

נקה את השיניים בזהירות, וודא שלא לפספס אף אחת מן הנקודות הקשות לגישה, והשתמש בשטיפת פה כדי להרוג את כל החיידקים שנשארו. אתה תראה את רופא השיניים שלך למעקב של שלושה חודשים במקום לחכות חצי שנה כדי לוודא שהכל תקין.

חלק מהאנשים עשויים להיכנס לשלב משקם אם היה צורך בניתוח חניכיים נרחב.

ניתן להכניס שתלים או תותבות אם נעקרו שיניים או אם היה צורך להסיר כמות גדולה של רקמה או עצם. טיפול אורתודונטי יכול גם הוא לסייע ליישור שיניים כראוי, ולהקל את הטיפול השוטף בחניכיים כתוצאה מכך.

אפשרויות טיפול נוספות במחלות חניכיים

מלבד דרכי הטיפול שהזכרנו קודם לכן, הטיפולים הנלווים אותם יבחר רופא השיניים או המנתח שלך תלויים בחומרת מחלת חניכיים שאתה סובל ממנה:

טיפולים תרופתיים או תכשירים רפואיים:

שטיפת פה מיקרוביאלית במרשם

פד חיטוי – חתיכה זעירה של ג'לטין המכיל תרופות

מדכא אנזימים, המכיל מינון נמוך של דוקסיציקלין כדי למנוע שגשוג של אנזימים הרסניים.

השתלת עצם ורקמות

אם מחלת החניכיים שלך גרמה לאובדן רקמת עצם או חניכיים, רופא השיניים שלך עשוי להמליץ ​​על השתלת עצם או רקמה בנוסף לטיפול הניתוחי בכיסי החניכיים.

זה יעזור להתחדשות העצם או הרקמה שאבדו.

במהלך השתלת עצם, רופא השיניים שלך יניח עצם טבעית או סינתטית באזור בו איבדת מסת עצם, מה שיכול לעזור לקדם את צמיחת העצם.

רופא השיניים שלך עשוי להשתמש בטכניקה של חידוש רקמות מונחה. במהלך הליך זה מוחדר חומר דמוי רשת בין העצם לרקמת החניכיים של המטופל, בכדי למנוע את צמיחת החניכיים במקום בו צריכה להיות עצם הלסת, ולאפשר לה לצמוח מחדש כראוי.

במהלך השתלת חניכיים ישתמשו בשתל של רקמות רכות. שתל זה עשוי להיות חומר סינטטי או רקמה שנלקחה מאזור אחר בפה שלך. הוא יוצב לכיסוי שורשי שיניים חשופים.

במהלך תקופת ההחלמה לאחר הטיפול, אין להשתמש בקשיות. יש לאכול אוכל רך או נוזלי במשך שישה עד שמונה שבועות, בהתאם להמלצות רופא השיניים.

כיצד טיפולי חניכיים יכולים להציל את בריאותך הכללית?

מחלת חניכיים יכולה להגדיל את הסיכון שלך למצבים כמו שבץ מוחי, מחלות לב, סוכרת ומחלות נשימה.

בעיות חניכיים שאינן מטופלות בזמן, עלולות לגרום גם לאובדן שיניים. לכן חשוב במיוחד לטפל בכל כאב חניכיים שמתעורר ואינו חולף בתוך פרק זמן סביר.

אם תתחיל מוקדם, זה אפילו יכול לחסוך ממך את הצורך בטיפולי שיניים פולשניים יותר בטווח הרחוק, שלא לומר למנוע את הכאבים וההוצאות הכבדות הכרוכות בהם. החדשות הטובות הן שגם אם אתה סובל מדלקת חניכיים או מחלת חניכיים קשה יותר, טיפולי חניכיים הם לרוב יעילים בצורה יוצאת דופן, וכל עוד אתה ממלא אחר ההוראות שרופא השיניים שלך מספק לך בשלב התחזוקה, הסיכון להישנות הבעיות הללו הוא נמוך.

זה כולל שמירה על היגיינת פה תקינה וכן הימנעות משימוש במוצרי טבק. ביקור קבוע אצל רופא השיניים, לצד צחצוח שיניים פעמיים ביום במשחת שיניים פלואוריד ואכילת תזונה מאוזנת, יסייעו כולן בשמירה על בריאות החניכיים שלך לאורך זמן לאחר טיפולי חניכיים.