טיפול באמצעות צמחי מרפא במקרים של כאבי שיניים

כאב שיניים מצריך הליכה לרופא שיניים, חוויה שלא מעט מאיתנו מעדיפים להימנע ממנה. טיפול באמצעות צמחי מרפא עשוי להקל על הכאבים ועל התסמינים האחרים, ובמקרים מסוימים אפילו לייתר את הביקור במרפאת השיניים – אם כי בכל מקרה ההמלצה היא כן להגיע לביקורות תקופתיות אצל רופא השיניים בתדירות של פעמיים בשנה וגם במקרה של כאבים, שעלולים להוות אינדיקציה לבעיה קשה שחשוב לפתור אותה בהקדם האפשרי.

כך או כך כדאי לדעת שהרבה צמחי מרפא שימשו קרוב לוודאי גם את האדם הניאנדרתלי שחי על כדור הארץ כבר לפני עשרות אלפי שנים, וכי טיפול באמצעות צמחי מרפא הוא קונספט מומלץ גם כשאין כאב, אלא כטיפול מונע ועל מנת לתמוך בתזונה נכונה ואורח חיים בריא באופן כללי, כך שהסיכון ללקות בכאב שיניים או כל בעיה אחרת בחלל הפה הופך נמוך.

שמן ציפורן

אחד מאותם צמחי מרפא הרלוונטיים ביותר במקרה של כאבי שיניים הוא הציפורן. לשמן המופק מעץ זה, שמקורו באינדונזיה, יש יכולות אלחוש ועל כן הוא משכך כאבים מצוין ובנוסף הוא ניחן בסגולות חיטוי ובהתאם אפקטיבי במקרה של זיהומים שונים בחלל הפה וכן דלקות חניכיים.

הטיפול הוא באמצעות עיסוי האזור הכואב או הדלוק עם שמן ציפורן או אפילו הנחת יד ספוגה במעט שמן זה על המקום הרגיש.

אלוורההכוכב של טיפול באמצעות צמחי מרפא

צמח האלוורה הוא אחד הכוכבים הגדולים של כל טיפול בעזרת צמחי מרפא, שכן הוא מכיל לא פחות מ-400 חומרים החיוניים לבריאותנו.

בהקשר של טיפול בכאבי שיניים באה לידי ביטוי היכולת של האלוורה לשקם ריריות שנפגעו, ועל כן כדאי להיעזר בצמח זה כשסובלים מדלקת חניכיים או מרגישות בשיניים. שימוש קבוע במשחת שיניים הכוללת אלוורה מפחית משמעותית את הסיכון ללקות בעששת (שהיא מחלת השיניים הנפוצה ביותר).

לעיסת עלי אזוב

אזוב מצוי, אחד מצמחי הבר היותר נפוצים במזרח התיכון (אם כי בישראל הוא הוכרז כצמח מוגן לאחר שהיה בסכנת הכחדה), מסייע אף הוא במקרה של כאבי שיניים – לעיסת העלים שלו מקלה על הכאב.

עוד כדאי לדעת שהאזוב (שיש הקוראים לו “זעתר” שכן הוא המרכיב העיקרי בתבלין האהוב) מתאים גם למקרים בהם נדרש טיפול באמצעות צמחי מרפא בפטריות עור או פצעים שונים.

בן חרצית

בן חרצית הוא צמח אנגלי במקורו שלוקח חלק פעיל בכל טיפול באמצעות צמחי מרפא במיגרנות (בגלל שהוא מסייע להרחיב כלי דם), אבל הוא יעיל גם במקרים של כאבי שיניים ובהחלט כדאי לקחת אותו בחשבון במקרים אלה.

אזדרכת ושמן נים

האזדרכת ההודית, אחד מצמחי המרפא הבולטים בכל הקשור לרפואה הודית מסורתית, מספקת לנו את שמן הנים – שמן המקטין במידה ניכרת את הסיכון להיווצרות עששת ובאופן כללי שומר על היגיינת פה תקינה. למעשה באזורים מסוימים בהודו ובאפריקה התושבים מצחצחים שיניים עם ענפים צעירים של אזדרכת זו, ועוד כדאי לדעת כי לשמן הנים יכולת לטפל גם בבעיות שונות בעור דוגמת אקזמה, פטריות, אקנה ופסוריאזיס.

גם טעים גם בריאהגינגר

אופציה נוספת רווחת מאוד כשמדברים על טיפול באמצעות צמחי מרפא היא הג’ינג’ר. לג’ינג’ר, הידוע גם בשם זנגוויל, איכויות רבות, ובפרט הוא מכיל חומרים נוגדי חמצון הנלחמים בתהליכים דלקתיים. בהקשר של שיניים הוא מומלץ לשימוש במקרים של כאבים או דלקות – בין אם בצורתו הגולמית, כלומר כמאכל, ובין אם בחליטה.

למון גראס

הלמון גראס (עשב לימון) הוא מחטא חזק מאוד, שמרגיע כאבי שיניים ובאופן כללי מסייע לגוף האדם להילחם בשורת מצוקות ומחלות.

אלת המסטיק

השרף של אלת המסטיק הוא חלק ממשחות שיניים רבות וגם ביוון העתיקה נעזרו בו כדי להילחם בכאבי שיניים ובריח רע מהפה. השרף של צמח זה יעיל גם במקרים של דלקות חניכיים.