כאבי שיניים

כדי למנוע כאבי שיניים יש להיבדק  כל חצי שנהרבים יעידו שכאבי שיניים הם מהקשים שבכאבים. לרוב מצטרפים אליהם גם מיגרנה, כאב גרון, וכאבי אזניים. לכאבי שיניים מיני סיבות ואינספור דרכים לטיפול, אך בראש ובראשונה יש לאבחן את הכאב ולדעת מה מקורו, מה גורם לו, שכן כאב הוא סימפטום המעיד על הבעיה. לאחר שאובחנה הבעיה ישנן דרכים רבות להקלה על הכאב ולפתרון הבעיה, במסגרת מרפאות שיניים וטיפולי שיניים שונים וגם במסגרות של טיפול אלטרנטיבי.

ילדים וכאבי שיניים

איזור הפה מרושת כלי דם ועצבים ולפיכך רגיש ביותר. כבר מינקות אנו סובלים מכאבי שיניים בעת בקיעתן. אם ילדיכם סובל מכאבים בחלל הפה ו/או בשיניים, צריכה להידלק לכם נורת אזהרה כיוון שחורים בשיניים ועששות בגיל צעיר עלולים לפגוע בשורשי השיניים, להשפיע על בריאות הפה בגיל מבוגר יותר, וגם על האסתטיקה של השיניים (שן שחורה וכדומה). כשמדובר בכאבי שיניים בילדים, מהרו אל רופא שיניים לילדים, המוסמך לטפל בבעיה.

גם טיפולי שיניים במסגרת רפואת שיניים אורטודנטית, הכוללים יישור שיניים עלולים לגרום לכאבי שיניים. גשר בשיניים מפעיל עליהן לחץ, ולאחר טיפול אורטודנטי קיים סיכוי גבוה לסבול מכאבי שיניים.

כאבי שיניים אצל מבוגרים

כאבי שיניים, ולא משנה מאיזו סיבה, לרוב יהיו בשיניים שאינן במצב טוב, שיניים סדוקות, או  כאלה שעברו טיפול שיניים בעבר.

מזון ושתייה גורמים לחומציות בפה הגורמת לפירוק האמייל- זגוגית השן, להיחלשות השן ולהפיכתה פגיעה לחורים ועששת. גם לאחר ניקוי שיניים עלולות השיניים להיות רגישות יותר, בשל השיוף העדין שהן עוברות להסרת האבנית.

לרוב כאבי שיניים מעידים על פגיעה בשורש השן. חורים ועששת בלתי מטופלים יגרמו לכאבים בשל הדלקת שהגיעה לעצבים במוך השן שבשורש בשן.  במצב כזה יתכן וידרש טיפול שורש בו ינוקה מוך השן הפגועה ותעלות השורש, סתימה בחומר מיוחד וכנראה שגם כתר שיניים.

גם דלקות חניכיים גורמות לכאבי שיניים ולכאבים בחלל הפה. בנוסף, מטופל עלול לסבול מכאבי שיניים לאחר תפוגת ההרדמה המקומית בטיפולי שיניים שונים כגון: עקירת שן, טיפולי שורש, הרכבת כתר וכדומה.

דרכי טיפול בכאב

ישנם טיפולים רבים לכאבי שיניים- טיפולים בנטורופתיה, איורוודה, רפואה סינית, תרופות סבתא ומשככי כאבים. כמובן שבמידה וסובלים מכאבי שיניים יש ללכת ולהיבדק אצל רופא ולא להסתפק בטיפול נגד כאבים, אך כדי להקל על הכאב הטיפול הנפוץ ביותר הוא לקחת משכך כאבים הנקנה בכל בית מרקחת או רשת פארם.

מיתוס ידוע הוא שאכילת גלידה לאחר טיפול שיניים מטיבה, אולם זהו אכן מיתוס כיוון שבמצב של כאבי שיניים יש להיזהר מכל מזון קר מדי או חם מדי, ואף ממזונות חריפים וחומציים, שכן כל אלא משפיעים לרעה על איזורים בהחלמה הסובלים מרגישות.

תרופות סבתא לטיפול בכאבי שיניים כוללות בין היתר צמר גפן טבול בערק וציפורן שיונח על האיזור הכואב, שום כתוש, שורש אספרגוס מבושל ביין, גירגור מי מלח, לעיסת עלי אורגנו, הנחת קרל על האיזור הנפוח, הנחת צמר גפן טבול במי לימון, הנחת פלפל שחור ועוד.

הרפואה האירוודית (הרפואה ההודית) ממליצה על לעיסת ציפורן ושפשוף עלה אלוורה על האיזור הכואב. הרפואה הסינית ממליצה להכין מרק סיני מטופו וזיתים או לעבור טיפול בדיקור סיני או שיאצו.

הרפלקסולוגיה, שיטת טיפול דרך לחיצות בכף הרגל, מטפלת גם היא בכאבי שיניים. טיפול בכאבי שיניים ברפלקסולוגיה ניתן לעשות גם בבית, על ידי לחיצה בתחתית ציפורן הבוהן, ולחיצות בתחתית שאר הציפורניים.

חשוב לזכור שגם אם חשתם הקלה בעקבות הטיפול בכאבי השיניים, אל לכם לנוח על זרי הדפנה אלא לגשת לרופא השיניים לאיתור הבעיה ו”עקירתה מן השורש”.