טיפול שורש

טיפול שורש נעשה במרפאת מומחים לטיפולים משמריםאם כאשר אתם שומעים את צמד המילים טיפול שורש אתם רואים בעיני רוחכם טיפול שיניים בו רופא אימתני אוחז בצבת פלדה גדול ונע בסלואו מושן לעבר הפה הפעור שלכם- כנראה שראיתם יותר מדי סרטים מצויירים.

טיפולי שורש  הם סוג אחד מטיפולי השיניים השכיחים ביותר כיום במרפאות השיניים, והם כרוכים באי נעימות קלה בלבד בשלב ראשוני מאוד של הטיפול.

מתי צריך טיפול שורש?

השן מורכבת משכבה חיצונית מגנה בשם אמייל או זגוגית השן. האמייל מגן על הדנטין, שהיא רקמת החיבור של השן ואשר מחברת למעשה בין האמייל ועצבי השן, כך שניתן לחוש רגישות לחום, קור או כאב בשן. אם שותים משקה קר מאוד למשל הפוגע במשטח השן, הקור חודר את האמייל, מועבר על ידי הדנטין לעצבי השן, והם משדרים את התחושה למוח. בתוך מוך השן ותעלות השורש, נמצאים הן עצבי השן והן כלי דם. מיקומה הפיזי של רקמה זו בשן הוא מעט על החניכיים והיא ממשיכה לתוך שורש השן, בתוך החניכיים.

בעבר לא השתמשו בטיפול שורש, וכאשר היה נפגע מוך השן בשל זיהום חיידקי- עששת, היו חייבים לעקור את השן משורשה, כדי למנוע מהזיהום להתפשט. כיום לא עוקרים את השן אלא מטפלים בה באחד מטיפולי השיניים הנפוצים כיום כאמור, טיפולי שורש.

כיצד מתבצע הטיפול?

אם נפגע ציפוי השיניים, כלומר זגוגית השן והדנטין, והעששת (כלומר החיידקים) הגיעה עד למוך השן, בו נמצאים העצבים- תצטרכו לעבור טיפול שורש.

בתחילה יש לבצע בדיקה כללית של השיניים, ולאחריה צילום רנטגן של השן. אם אובחנה פגיעה המצריכה טיפול שורש, תתבצע תחילה קדיחה בשן לשם ניקוי פנימי מהחיידקים. לאחר מכן, תתבצע הוצאה של רקמת מוך השן, ניקוי תעלות השורש, ומילוי השן בחומר סתימה מיוחד. את חלקה העליון של השן שהוסר בקדיחה, מחליפים בחומר סתימה, או על פי רוב בכתר לשיניים, העשוי סגסוגת. טיפול שורש מתבצע בהרדמה מקומית לרוב, ואיננו כואב פרט לשלב הקדיחה הראשוני. לעיתים משתמש רופא השיניים בחומר אלחוש מקומי הנמרח בסביבת השן או בגז צחוק אותו שואף המטופל ממסכה המחוברת למכשיר ובו בלון גז צחוק.

טיפולי שורש יכולים להתרחש בפעם אחת או בכמה מועדים שונים של טיפולי שיניים, שכן את כתר השן מזמינים במיוחד ממעבדת שיניים, המייצרת את הכתר בהתאם לחומר, לצבע השן, ולצורה שהוטבעה בתבנית מיוחדת שמניח הרופא על השן הפגועה טרם תחילת טיפולי שורש כלשהם.

לפיכך טיפול שורש ראשון יכלול את סילוק העששת וניקוי תעלות השורש, חיטוי המקום וחבישה או כתר זמני, ובטיפול השורש העוקב ימלא הרופא את השן בחומר הסתימה וירכיב את כתר השן.

לאחר הטיפול

שורש השן מתרוקן במהלך טיפול שורשמרגע שהוצאה רקמת מוך השן כחלק מטיפול שורש, השן נחשבת “מתה”, כלומר אין לה קשר עצבי עם סביבת הפה.  לאחר טיפול שורש ולאחר שפגה ההרדמה המקומית, לא אמורים לחוש כאב. אם חשים כאב כנראה שהתפתחה דלקת קלה הנובעת מהסתגלות החניכיים אל ה”שן החדשה”, כלומר אל הכתר החדש. הכאב אמור לחלוף לאחר כמה ימים שכן הפה מסתגל וחל בגוף תהליך של ריפוי והחלמה מטיפולי שורש באופן טבעי. רצוי שלא לאכול מיד לאחר הטיפול, ובמשך כמה ימים ללעוס על הצד הנגדי של הפה, ולא לאכול משקאות בטמפרטורה קיצונית, כלומר חמים מדי או קרים מאוד. תיתכן רגישות בשן ואף נפיחות קלה בפנים לאחר טיפולי שורש, אך משכך כאבים פשוט (שניתן לרכוש בכל בית מרקחת ללא מרשם) יקל על הכאב עד שיחלוף. תהליך שיקום הפה לא אמור להמשך יותר משבוע, ולאחריו יש להמשיך להקפיד על אכילה זהירה באיזורים שעברו טיפולי שורש, כיוון שהכתר המחובר בדבק עלול ליפול במידה והשן נתקלת במזון קשה במיוחד.